Abstract:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تعارض زناشویی، تحمل ناکامی و فشار روانی در بین مادران دارای کودک کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی بود. روش پژوهش علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری تعداد 80 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی تحت پوشش بهزیستی شهر شیراز و همچنین مادران کودکان عادی از دو مدرسه ابتدایی شهر شیراز در سال 1401-1400 بود. حجم نمونه به تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس از بین مادران کودکان کم توان ذهنی و 40 نفر از مادران کودکان عادی به شیوه در دسترس انتخاب گردید. پرسشنامه ها شامل پرسشنامه تعارض زناشویی (ثنایی)، تحمل ناکامی (هارینگتون) و فشار روانی (فردریک) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 2021 استفاده شد. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس نشان داد که بین تعارض زناشویی، تحمل ناکامی و فشار روانی مادران کم توان ذهنی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد تعارض زناشویی مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که تعارض زناشویی در مادران کودکان کم توان ذهنی بالاتر از مادران عادی بود. همچنین بین تحمل ناکامی در مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که تحمل ناکامی مادران کودکان کم توان ذهنی کمتر از مادران عادی است. علاوه بر این بین میزان ابعاد فشار روانی مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که میزان ابعاد فشار روانی مادران کودکان کم توان ذهنی بیشتر از مادران عادی بود.
Machine summary:
مقایسه تعارض زناشویی، تحمل ناکامی و فشار روانی در بین مادران دارای کودک کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی زهرا زعفرانی *1، زهرا آذری 2 1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پردیس علوم و تحقیقات فارس، استان فارس، ایران 2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پردیس علوم و تحقیقات فارس، استان فارس، ایران *zaaferanizahra@gmail.
بنابراین با توجه به مطالب بیان شده، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا بین تعارض زناشویی، تحمل ناکامی و فشار روانی در مادران دارای کودک کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد؟ ملکشاهی و فلاحی (1400) در پژوهشی با عنوان مشکلات روانی اجتماعی والدین کودکان معلول ذهنی تحت پوشش مرکز بهزیستی خرم آباد نشان دادند که کلیه والدین این کودکان دارای مشکلات روانی و اجتماعی بودند، اما مادران به علت تعدد نقش ها در خانواده از میانگین مشکلات بیشتری برخوردار بودند.
بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه تعارض زناشویی، تحمل ناکامی و فشار روانی در بین مادران دارای کودک کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی بود.
جدول 4 - نتایج آزمون چند متغیره تعارض زناشویی، فشار روانی و تحمل ناکامی در دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که در جدول 4 مشهود است، سطوح معناداری آزمون اثر پیلای و لامبدا ویلکز بیانگر آن است که تفاوت معنادار در حداقل یکی از متغیرهای وابسته تعارضات زناشویی، منابع فشار روانی و تحمل ناکامی مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی وجود دارد.