تفکیک و تمایز علوم از جهت روش، هدف، موضوع و مسايل که ازجمله موارد ريوس ثمانیه بشمار میروند همواره مورد توجه دانشمندان دوره اسلامی قرار داشته، بگونهیی که در اغازین سدههای هجری قمری، مجموعهیی از اثار ذیل عنوان طبقهبندی علوم به قلم انان به رشته تحریر درامده است؛ اثاری چون احصاءالعلوم فارابی، کشاف اصطلاحات الفنون تهانوی و مفاتیحالعلوم خوارزمی. این امر گذشته از انکه نشان از تبحر و تسلط و حتی جامعیت دانشمندان دوره اغازین تمدن اسلامی دارد، بر التفات و اگاهی انان نسبت به مقولهیی که امروزه به نام روششناسی (متدولوژی) علوم شهرت یافته است نیز دلالت دارد. مقصود از بیان این نکته انست که تلقی برخی پژوهشگران، بویژه از میان گروه مستشرقان، مبنی بر اینکه دانشمندان علوم اسلامی توجه کافی به طبقهبندی و تفکیک و تمایز علوم از یکدیگر نداشتهاند، با واقعیت مطابقت ندارد. شواهد و مصادیق مورد استناد انان، نزدیک ساختن و حتی ادغام دانشهای کلام و عرفان با فلسفه است و برای نمونه، نظام فلسفی کسانی چون ملاصدرا را به کلام و حداکثر نوعی کلام عقلی تقلیل دادهاند و نویسندگانی چون عابد الجابری، ابنسینا را به تداخل عرفان و فلسفه متهم ساخته و حتی از اینکه عناصر نوافلاطونی را وارد نظام فلسفی خویش گردانیده، سخت او را مورد انتقاد و نکوهش قرار میدهد. مجال ان نیست که خطای فاحش کسانی چون عابد الجابری را در اینجا تحلیل و بررسی کنیم، اما به اجمال باید گفت کسانی که با سنت فلسفی حکمای مسلمان، بویژه ابنسینا اشنایی حتی اولیه و مقدماتی دارند، بخوبی دریافتهاند که شیخالريیس در جایی مانند سه نمط اخر اشارات و تنبیهات، در واقع به طراحی نوعی عرفان فلسفی و دقیقتر بگوییم، فلسفه عرفان دست زده است و اگر نگوییم برای این طراحی نمیتوان نمونه و نظیری یافت، دستکم باید گفت کمنظیر است.
در مورد نظام فلسفی ملاصدرا موسوم به حکمت متعالیه نیز چنین است، مضاف بر اینکه در همان اغازین نوشتههای ملاصدرا، تعریفی که از این نظام فلسفی عرضه شده، مبادی، روش، موضوع و غایات ان را روشن ساخته است. از اینرو، اولا به استناد منابع و مصادر متعدد تاریخی که در برخی پژوهشهای تاریخ علم در دنیای اسلام انعکاس یافته است تفکیک علوم و روششناسی مربوط به ان در مدار توجه دانشمندان صدر قرار داشته و این خود بر بلوغ علمی انان نیز دلالت دارد و ثانیا، خوانش برخی از مستشرقان از نظامهای فلسفی دوره اسلامی داير بر تداخل قلمروهای دانش، محل ایراد و اشکال جدی است. مهمتر از ان، واقعیتی است که درک دانشمندان اسلامی بطورعام و حکما و فلاسفه بطور خاص، نسبت به ماهیت علم و وحدت درونی ان بگونهیی بوده است که با تقید به کثرت علوم و مرزبندیهای معرفتی انها، به نوعی خط اتصال میان همه ان قلمروها قايل بودهاند که فهم ان با نگرشهای سطحی تحصلی پوزیتیویستی و تقلیلگرایانه قابل جمع نیست. زمینه اصلی این تلقی وحدتگرایانه در نوع هستیشناسی حکمای مسلمان و نگاه انان به هویت جمعی کاينات بوده و هست.
نتیجه انکه، در مقام ارزیابی و داوری، روششناسی علوم در میان دانشمندان مسلمان را نباید و نمیتوان از مبادی وجودشناسانه انان تفکیک کرد. امید انکه پژوهشگران جوان و علاقمند به حوزه تاریخ و روششناسی علوم، در بسط و گسترش اگاهی نسل حاضر نسبت به این میراث تاریخی و البته سنجش و نقد ان نیز اهتمام ورزند.
Machine summary:
يادداشت سردبير تفکیک و تمایز علوم از جهت روش، هدف، موضوع و مسائل ـکه ازجمله موارد رئوس ثمانیه بشمار میروندـ همواره مورد توجه دانشمندان دورۀ اسلامی قرار داشته، بگونهیی که در آغازین سدههای هجری قمری، مجموعهیی از آثار ذیل عنوان طبقهبندی علوم به قلم آنان به رشته تحریر درآمده است؛ آثاری چون احصاءالعلوم فارابی، کشاف اصطلاحات الفنون تهانوی و مفاتیحالعلوم خوارزمی.
این امر گذشته از آنکه نشان از تبحّر و تسلّط و حتی جامعیّت دانشمندان دورۀ آغازین تمدن اسلامی دارد، بر التفات و آگاهی آنان نسبت به مقولهیی که امروزه به نام روششناسی (متدولوژی) علوم شهرت یافته است نیز دلالت دارد.
از اینرو، اولاً به استناد منابع و مصادر متعدد تاریخی ـکه در برخی پژوهشهای تاریخ علم در دنیای اسلام انعکاس یافته استـ تفکیک علوم و روششناسی مربوط به آن در مدار توجه دانشمندان صدر قرار داشته و این خود بر بلوغ علمی آنان نیز دلالت دارد و ثانیاً، خوانش برخی از مستشرقان از نظامهای فلسفی دورۀ اسلامی دائر بر تداخل قلمروهای دانش، محل ایراد و اشکال جدّی است.