Abstract:
اگر کسبوکارها در جوامع محلی بخواهند موفق باشند، باید مدلهای کسبوکار کارآمدی را ایجاد کنند چراکه این تنها راه بقای آنها در بازار متلاطم امروزی است. مدل کسبوکار پارادایمی است که ازطریق آن سازمانها باید فرایندهای کسبوکار را بهصورتی سامان دهند تا بتوانند ارزشآفرینی کرده، درآمدزایی کنند و کسبوکار را به سمت پایداری و بقا سوق دهند. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر این است که عوامل موجود در کسبوکارهای کوچک شناسایی شوند، به صاحبان کسبوکارها در استفاده از استراتژیهای بهینه جهت بهبود عملیات کسبوکار و ارتقای عملکرد کسبوکارشان کمک شود و درنهایت یک مدل کسبوکار جدید برای کسبوکارهای کوچک (GHORBANI Business Model) ارائه شود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و ازطریق مصاحبههای نیمهساختاریافته، دادههای 35 نفر از اعضای هیئتمدیره صندوقهای توسعه روستایی در شهرستان قلعه گنج از توابع استان کرمان گردآوری شد و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت؛ سپس با استفاده از روش نظریه داده بنیاد، مدل کسبوکارهای کوچک طراحی شد. یافتههای این تحقیق کیفی نشان میدهند که مؤلفههای مدل کسبوکارهای کوچک شامل محصولات تحت ضمانت دولت (G)، سرمایه انسانی (H)، سازمانها و روشها (O)، روشهای ایجاد درآمد (R)، بانک وامدهنده (B)، فعالیتها (A)، هزینههای خالص (N)، و مشتریان داخلی (I) است.
Empowerment is one of the principle concepts in business, and capacity building and empowerment of villagers and their organizations are prerequisites for the sustainable development of businesses. If businesses in local communities want to be successful, they must develop efficient business models because this is their sole way to survive in today's turbulent market. The business model is a paradigm through which organizations must organize business processes in such a way that they can create val-ue, generate income and lead the business towards sustainability and survival. The purpose of this re-search is to help business managers adopt appropriate strategies in order to improve their business and performance by identifying essential components within small businesses, and finally, a new business model for Small businesses (GHORBANI Business Model) should be provided. In order to do so, through purposive sampling, data from 35 members of the board of directors of rural development funds in Qalehganj county of Kerman province was collected through semi-structured interviews and then analyzed using a grounded theory method. Findings of this qualitative research show that an ap-plication of small business model components can increase sales, increase productivity, and increase the satisfaction of groups involved in sales.