Abstract:
امروزه یکی از مباحث مهم حوزه توسعه سازمانی، هوش عاطفی ـ اجتماعی مدیران است. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل هوش عاطفی ـ اجتماعی مدیران آموزش و پرورش لرستان بود. روش پژوهش حاضر کیفی با تحلیل مضمون بود. جامعه پژوهش شامل 17 خبرگان دانشگاهی آشنا با هوش عاطفی ـ اجتماعی در سال 1400 در شهر خرمآباد بودند که به صورت هدفمند و بر اساس روش اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بودند که اعتبار آن با دیدگاه صوری و وارسی مجدد فرایند گذاری و پایایی نیز با ضریب توافق کدگذاری انجام شد که مقدار آن 88/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد 54 مضمون فرعی و 6 مضمون محوری شامل انگیزش، خودآگاهی، دگر آگاهی، انطباقپذیری، مهارت ارتباطی و مهارت اجتماعی برای مدل هوش عاطفی ـ اجتماعی مدیران شناسایی شدند. میتوان نتیجه گرفت مدل هوش عاطفی ـ اجتماعی مدیران دارای 6 مضمون محوری است که برنامهریزان جهت ارتقای هوش عاطفی ـ اجتماعی مدیران باید به تمام این محورها توجه نمایند.
Today, one of the most important issues in the field of organizational development is the emotional-social intelligence of managers. Therefore, the main purpose of this study was to design a model of emotional-social intelligence of Lorestan education managers. The method of the present study was qualitative with thematic analysis. The study population consisted of 17 academic experts familiar with emotional-social intelligence in 2021 in Khorramabad who were purposefully selected based on theoretical saturation method. The research tools were semi-structured interviews that were validated with a formal view and process review and reliability was done with a coding agreement coefficient of 0.88. Coding method was used to analyze the data. Data analysis showed that 54 sub-themes and 6 central themes including motivation, self-awareness, other awareness, adaptability, communication skills and social skills were identified for the managers' emotional-social intelligence model. It can be concluded that the model of emotional-social intelligence of managers has 6 central themes that planners to improve the emotional-social intelligence of managers should pay attention to all these axes.
Machine summary:
جدول ١: يافته هاي حاصل از کدگذاري باز براي شناسايي کدهاي مؤلفه هاي مدل هوش عاطفي مديران آموزش و پرورش Table 1: Findings Obtained From Open Coding To Identify the Component Codes of the Emotional Intelligence Model of Education Managers شماره مضمون فراواني کد نمونه کد Sample Code FreCqoudeency Theme Number آماده کردن براي هوش عاطفي عاملي است که فرد را براي 3 1 تطابق با محيط تطابق با محيط آماده ميسازد يکي از مواردي که درباره هوش عاطفي قابل تأمل است اين است که فرد مدير ايجاد انگيزه بعد از 2 ٢ زماني که شکست ميخورد اين هوش به شکست او کمک ميکند تا دوباره انگيزه خود را بدست آورد با توجه به اينکه هوش عاطفي نيازمند برقراري رابطه خوب مهارتهاي اجتماعي بالا است باعث 1 3 با ديگران ميشود مدير رابطه خوبي با ديگران داشته باشد هوش عاطفي به مدير کمک ميکند تا درک صحيح از 4 3 درک صحيحي از هيجانات خود داشته هيجانات باشد.