Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ترجیح، ترک و ماندگاری بانوان در باشگاه های ورزشی بود. روش پژوهش از نوع کیفی بود که به شیوه تحلیل مضمون اجرا شد. مشارکت کنندگان شامل 19 نفر از مشتریان زن باشگاه های ورزشی استان سمنان بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق اجرای مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. از تحلیل مصاحبه ها در مجموع 81 کد حاصل شد. کدهای مربوط به عوامل ترجیح در قالب پنج مضمون فرعی ظاهر شدند که عبارتند از هزینه و روش پرداخت معقول، خوشنامی، موقعیت مکانی مناسب، برنامه فعالیت و محیط داخلی جذاب؛ کدهای مرتبط با ماندگاری و ترک باشگاه در قالب شش مضمون فرعی (مربی و کادر اجرایی، جو باشگاه، فعالیت های تمرینی، وابستگی عاطفی، ریسک های تغییر و پاسخ دهی به نیازها) ظاهر شدند که دو سر یک طیف را نشان می دهند؛ یک سمت منجر به ماندگاری و سمت دیگر منجر به ترک باشگاه می شود. مدیران اماکن ورزشی در فضای رقابتی کنونی باید از تک بعدی بودن خارج شده و از سه منظر (ترجیح، ترک و ماندگاری) به مشتریان خود توجه کنند تا به مزیت رقابتی قابل قبولی دست یابند.
Machine summary:
Honda et al ;٢٠١٦ ,Friedenreich &Brenner, Yannitsos, Farris, Johansson, ٢٠١٦ ,.
اگرچه آمار دقيقي از ميزان مشارکت ورزشي زنان در ايران وجود ندارد، نتايج يک پيمايش ملي نشان ميدهد ٤١/١ درصد از زنان ايراني فعاليت ورزشي دارند که تنها ١٥/٨ درصد آنها به صورت مراجعه به باشگاه - هاي ورزشي است (کارگر, اميري, جمال پور, & پناه , ١٣٩٢).
تحقيقات مختلفي نيز به بررسي کيفيت خدمات و نقش آن در جذب مشتريان پرداخته اند که به ابعاد مختلف آن نظير وضعيت برند، محيط فيزيکي، بهداشت ، برخورد با مشتريان ، نگرش و قابليت اطمينان پرسنل ، جو باشگاه ، برنامه هاي ارائه شده ، نتيجه و امتيازات اضافي اشاره کرده اند ( & Chang ;٢٠٠٢ ,Markata &Alexandris, Dimitriadis, ٢٠١٠ ,Valette-Florence &Ferrand, Robinson, ;٢٠٠٣ ,Chelladurai).
در تحقيق رضايي (١٣٩٠) سهولت دسترسي به فضاي ورزشي، فاصله مناسب از مراکز آلودۀ شهري، توسعه پذيري، منطبق بودن فضاي ورزشي با نيازهاي کاربران ، تناسب با شرايط جغرافيايي، ملاحظات ايمني، ارتباط منطقي بين تأسيسات ورزشي مجاور، مجزا بودن امکانات ورزشي براي سطوح مختلف ورزش ، قدمت فضاي ورزشي و وجود امکانات رفاهي از جمله عوامل مهم براي مشتري معرفي شدند ( & ,Ebrahimi, Mehdipoor (Azmsha, 2015 اگرچه انتخاب يک باشگاه توسط مشتريان از اهميت زيادي برخوردار است ، اما موضوع به همين جا ختم نميشود و تداوم مشارکت (وفاداري) نيز مهم و حياتي است ؛ زيرا وقتي مشتريان به طورمداوم از باشگاه خدمات دريافت ميکنند، بقاي آن را تضمين خواهند کرد.