Abstract:
فراواقعگرایی یا سوررئالیسم دارای اصولی مشابه و مشترک با مبانی عرفان است که این اشتراک در اندیشههای برخی از عارفان ظهور چشمگیرتری یافته است و فخرالدین عراقی شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم ایرانی از آن جمله است که تاکنون از این دیدگاه به نظم و نثر او نگریسته نشده و در قالب نقد ادبی جدید مورد مطالعه و مقایسه قرار نگرفته است. در این مقاله که از نوع کتابخانهای و به روش توصیفی- تحلیلی است، پس از خوانشی جدید از رابطة عرفان با سوررئالیسم موارد اشتراک آنها در آثار عراقی ترسیم و دنبال میشود. او پیرو مکتب جمال است که به زیبایی و عشق اصالت میدهد و عنصر خیال را مرز فراواقعیت و زیباییآفرین میداند، با گریز از عقل به کشف و شهود روی میآورد و از دنیای درون شبیه به ضمیر ناخودآگاه سخن میگوید و با شطح و الهام از دنیای خیال بهره میگیرد که در حقیقت تصویرهایی سوررئالیستی ارائه میدهد. در این پژوهش آموزههای عرفانی فخرالدین عراقی قابل مقایسه با این مکتب نشان داده میشود.
Surrealism has principles similar to the principles of mysticism, which have become more prominent in the minds of some mystics, and Fakhreddin al-Iraqi, a great seventh-century Iranian poet and mystic, has never seen his poetry and prose from this perspective. And has not been studied and compared in the form of new literary criticism. In this article, which is a library and descriptive-analytical method, after a new reading of the relationship between mysticism and surrealism, their commonalities in Iraqi works are drawn and followed. He had a school of beauty is beauty and love originality and cross-border element of imagination to reality and beauty entrepreneur knows, The escape from reason to intuition turns and speaks to the unconscious inner world like Shat'h and inspiration from the world of fantasy with interest that, in fact, offers a surrealistic images and in this study is comparable to the school ofFakher Iraqi al-Din Mysticism teachings is shown.