Abstract:
در مطالعات اجتماعی از مفهومی چون بیتفاوتی به عنوان یکی از آسیبهای مهم در روابط انسانی، مانعی برای رسیدن به توسعه و از عوارض شهرنشینی در عصر جدید یاد شده است و بروز چنین پدیدهای به ویژه در نسل جوان دانشگاهی مسألهای است که میتواند به پویایی و نشاط جامعه صدمه وارد کند. از این رو بررسی این مسأله در یک منطقه یا شهر میتواند به روشن شدن آن کمک کند و از اینرو از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این پژوهش شناخت تأثیر بیهنجاری با تأکید بر سه بُعد (بیمعنایی، بیاعتمادی و بیقدرتی) بر بیتفاوتی اجتماعی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و تهران شمال است. روش مورد استفاده پیمایش و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است. یافتهها نشان دادند که؛ میزان بیمعنایی با مقدار همبستگی (267/0=r)، بیاعتمادی با مقدار همبستگی (245/0=r) و بیقدرتی با مقدار همبستگی (397/0=r) است و با توجه به نتایج همبستگی میان متغیرهای تحقیق مشاهده شد که رابطة مثبت و معناداری بین ابعاد سهگانه بیهنجاری اجتماعی با بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان وجود دارد. به عبارت دیگر، هرچه میزان ابعاد سهگانه بیهنجاری اجتماعی بالاتر باشد، بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان افزایش مییابد.
This study aims to identify the effects of abnormality, with an emphasis on three dimensions (meaninglessness, distrust and powerlessness) on social Apathy. The research population consisted of students of Islamic Azad University, Central Tehran and North Tehran branches which totaled 85,000 at the time of the research, of which 380 were selected via a random sampling technique. The survey method was used and the data collection tool was a researcher-made questionnaire. Pearson correlation coefficient, linear and multiple regression, independent mean t-test and one-way ANOVA were used to test the hypotheses. The findings showed that the rate of meaninglessness with a correlation of (r = 0.267); distrust with a correlation of (r = 0.245); and powerlessness with a correlation of (r = 0.397) were positively and significantly related to students' apathy. In other words, the higher the three dimensions of social anomaly, the greater the apathy among students.
Machine summary:
سال دوازدهم ـ شماره ي چهل و چهارم ـ پاييز ١٤٠١ صص ٢٠٢- ١٦٩ شناخت تأثير بيهنجاري با تأکيد بر سه بعد (بيمعنايي، بياعتمادي، بيقدرتي) بر بيتفاوتي اجتماعي (مورد مطالعه : دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز و تهران شمال در سال تحصيلي ١٤٠١- ١٤٠٠) 3 ندا سيدين ١، عبدالرضا ادهمي ٢، طليعه خادميان چکيده در مطالعات اجتماعي از مفهومي چون بيتفاوتي به عنوان يکي از آسيب هاي مهم در روابـط انساني، مانعي براي رسيدن به توسعه و از عوارض شهرنشيني در عصر جديد ياد شـده اسـت و بروز چنين پديده اي به ويژه در نسل جوان دانشگاهي مسأله اي است که مـيتوانـد بـه پويـايي و نشاط جامعه صدمه وارد کند.
irتاريخ وصول : ١٤٠١/١/١١ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٤/٢١ ١٧٠ / فصلنامه ي مطالعات جامعه شناختي شهري، سال دوازدهم ، شماره ي چهل و چهارم ، پاييز ١٤٠١ يافته ها نشان دادند که ؛ ميزان بيمعنايي با مقـدار همبسـتگي (٠٢٦٧=r)، بـياعتمـادي بـا مقـدار همبستگي (٠٢٤٥=r) و بيقدرتي با مقدار همبسـتگي (٠٣٩٧=r) اسـت و بـا توجـه بـه نتـايج همبستگي ميان متغيرهاي تحقيق مشاهده شد که رابطـۀ مثبـت و معنـاداري بـين ابعـاد سـه گانـه بيهنجاري اجتماعي با بيتفاوتي اجتماعي دانشجويان وجود دارد.
آيا عـواملي هم چون بيقدرتي، بياعتمادي و بيمعنايي، باعث شـده اسـت کـه قشـر تحصـيل کـرده ، بـه خصوص دانشجويان را نسبت به مسائل جامعه بيتفاوت و بياعتنا کند؟ پيشينه پژوهش : تحقيقات داخلي: - ادهمي، مـرادي و صـفاريان (١٣٩٩) در پژوهشـي تحـت عنـوان «بررسـي عوامـل اجتماعي مؤثر بر بيتفاوتي (مورد مطالعه : جوانان شهر کرمانشاه )» به اين نتيجـه رسـيدند که ميزان محروميت نسبي، فردگرايي و اميد به آينده با بيتفاوتي اجتماعي جوانان ارتبـاط معناداري دارند ولي متغيرهايي زمينه اي مانند سن ، جنس ، وضعيت تأهل ، وضعيت شغلي، 1 1 .