Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه و بازنمایی تجارب معلمان از آموزش مجازی کودکان با نیازهای ویژه، در درس ریاضی میباشد. روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. معلمان با نیازهای ویژه شهرستان سقز که در سال تحصیلی 1401-1400 تجربه آموزش ریاضی به دانشآموزان ابتدایی در مدارس کودکان با نیازهای ویژه را داشتهاند، میدان تحقیق این پژوهش کیفی بودند. ابتدا معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند؛ سپس برای جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و گردآوری دادهها و فرایند مصاحبه، تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها پیاده شد. جهت تأیید روایی و اطمینانپذیری، یافتهها به شرکتکنندگان ارائه و نظراتشان دریافت شد؛ سپس برای تحلیل دادهها، با استفاده از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی، مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافتهها شامل 7 مضمون اصلی است که عبارتند از: تأثیر خانواده، ارزشیابی غیرواقعی، زیرساخت برای آموزش مجازی، توانمندسازی معلمان، فرصتهای نوین، معایب و راهبردهای اثربخشی تدریس. نتایج پژوهش نشان داد که خانوادهها باید به عنوان مخاطب آموزش مجازی توجیه شوند؛ همچنین دورههای استفاده مؤثر از ظرفیت مجازی در آموزش برای معلمان برگزار شود تا آموزش مجازی در آینده بتواند به عنوان مکمل آموزش حضوری در آموزش درس ریاضی ایفای نقش کند. لازم است در آموزش مجازی برای کودکان با نیازهای ویژه با طیفهای مختلف، تمهیدات و ملاحظات خاصی در نظر گرفته شود.
The purpose of this research is to study and represent teachers' experiences of virtual education of children with special needs in mathematics. The research method is qualitative and phenomenological. The population of this qualitative study consists of teachers with special needs in Saqez city who had the experience of teaching mathematics to elementary students in schools for children with special needs in the academic year of 1401-1400. The participating teachers were selected purposefully. A semi-structured interview was used to collect data, and the data collection and interview process continued until theoretical saturation. After recording the interview, they were transcribed. In order to confirm the validity and reliability, the findings were presented to the participants and their comments were received. Then, the main themes and sub-themes were extracted using the seven-step Claysey strategy. The findings include 7 main themes: family impact, unrealistic evaluation, infrastructure for virtual education, teacher empowerment, new opportunities, disadvantages, and effective teaching strategies. The results of the research showed that families, as the audience of virtual education, should be apprised of this kind of education and courses on the effective use of virtual capacity in education should be organized for teachers so that virtual education can play a role as a supplement to face-to-face education in teaching mathematics in the future. It is also necessary to consider special measures and considerations in virtual education for children with special needs of different spectrums.