Abstract:
کتاب کیفیت در آموزش عالی اثر آقای دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی استاد دانشگاه شهید بهشتی است. این کتاب در سال 1391 توسط انتشارات سمت منتشرشده و در سال 1397 به چاپ سوم رسیده است. در مطالعه کتاب، یکی از نقاط برجستهای که به ذهن متبادر میشود این است که نویسنده ایران را دوست میدارد و بهعنوان یک استاد و معلم دانشگاه، آموزش عالی را یکی از مهمترین عناصر پیشرفت و توسعه متوازن و همهجانبه کشور میداند و ازاینروست که بر موضوع «کیفیت در آموزش عالی» تأکید میکند.
نویسنده ارائه مفهوم «کیفیت» در مقابل «کمیت» را سادهاندیشی میداند و با اشاره به مفهوم پیچیده و متنوع و مبهم دانشگاه و اکوسیستم آن، تأکید میکند که پدیدههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و ... در دانشگاهها در چنین میدان پیچیدهای زاده میشوند و بنابراین ابزارهای تعیین کیفیت در آموزش عالی، بدون توجه به این میدان، به شناختی سطحی از آموزش عالی دست میدهد و توهمی از «شناخت قطعی» به وجود میآورد.
از مشخصههای کتاب، توجه نویسنده به فهم دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی و شناخت مفاهیم برای نیل به مفهوم کیفیت است که در این مسیر، شناخت و نقد و آزاداندیشی را هم موردتوجه قرار میدهد. برای همین است که در مقدمه مفصل و خواندنی کتاب، چیستی و مفهوم پداگوژی مطرح و ویژگیهای آن برشمرده میشود و میدان و ابعاد پداگوژی دانشگاهی تبیین و بر تفکر پداگوژیکِ همه کنشگران دانشگاه تأکید میشود.
The book "The Quality in Higher Education", in 11 chapters, presents and analyzes all the concepts and issues related to the university system and culture with a comprehensive view.