Abstract:
زمینه
امروزه صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و اتومبیل سازی به سومین صنعت درآمدزا تبدیل شده است و نقش بسیار مهمی در اشتغالزایی و درآمدزایی کشورها ایفا می کند. از آنجا که این صنعت به سرمایه گذاری سنگین اولیه نیاز ندارد، بنابراین با توجه بیشتر به آن می توان چرخ اقتصادی کشورها را به خوبی به گردش در آورد. چه اینکه از لحاظ اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد می شود.
هدف
نقش توسعه صنعت گردشگری در ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی و تاثیر آن در رشد اقتصادی در استان استان گیلان می باشد.
روش شناسی:
این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و با هدف کاربردی انجام شده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه با استفاده از طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد. جامعه آماری، گردشگرانی که در سال 1402 از استان گیلان بازدید کرده اند. بر اساس جدول مورگان برابر با 248 نفر می باشد و با استفاده از نمونه گیری تصادفی توزیع پرسشنامه انجام گرفت. ابزار تجزیه و تجزیه داده های پژوهش با استفاده از مدل معادالت ساختاری و نرم افزار لیزرل بوده است.
یافته ها
بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، توسعه صنعت گردشگری بر کارآفرینی و اشتغال زایی تاثیر معناداری داشته و این دو متغیر نیز در رشد اقتصادی تاثیرگذار بودند.
نتیجهگیری
مهمترین ویژگی اقتصادی فعالیتهای مربوط به بخش گردشگری این است که آنها به سه هدف برتر کشورهای توسعه یافته همچون تولید درآمد، اشتغال و درآمد ارزی کمک میکنند. از این نظر بخش گردشگری میتواند به عنوان نیروی محرک توسعه اقتصادی نقش مهمی را ایفا کند. به کارگیری فناوریهای نوین و خالقیت و نوآوری به عنوان بخشی از راه حل چالش ها و همراهی سایر بخشها با بخش گردشگری پایدار و مسوولیت پذیر را در راستای خلق ثروت و اشتغال پایدار و بهره مندی مردمان جوامع میزبان و محلی در راستای فقر زدایی و رفع محرومیت برای بومیان مناطق مختلف و به خصوص استان ما ضرورت دارد و باید این موضوع مورد توجه جدی مسوولین، سیاستگذاران، تصمیم گیران و برنامه ریزان حوزه گردشگری قرار گیرد.
Machine summary:
دوماهنامه مطالعات کاربردي در علوم مديريت و توسعه سال هشتم ، شماره ٣ (پياپي : ٤٥)، مرداد ١٤٠٢ نقش توسعه صنعت گردشگري در ايجاد کارآفريني و اشتغال زايي و تاثير آن در رشد اقتصادي ؛ مورد مطالعه : استان گيلان ٢ تاريخ دريافت : ١٤٠٢/٠٤/١٤ حسن حبيبي کوشکوهي ١، جعفر قرباني شمشادسرا، تاريخ پذيرش : ١٤٠٢/٠٤/٢٨ سيد محمدرضا حسيني علي آباد کد مقاله : ١٤٧٢١ 3 چکـيده زمينه : امروزه صنعت گردشگري پس از صنايع نفت و اتومبيل سازي به سومين صنعت درآمدزا تبديل شده است و نقش بسيار مهمي در اشتغالزايي و درآمدزايي کشورها ايفا مي کند.
(2011 اگر چه توسعه و گسترش ايرانگردي و جهانگردي به منظور استفاده هرچه بيشتر از مزاياي متعدد آن اجتناب ناپذير است ولي مشکلات و تنگناهاي متعدد در راه رشد و توسعه اين صنعت نبايد از نظرها دور بماند برخي از اين مشکلات عبارت است از فقدان يک برنامه جامع و استراتژيک و همچنين مشخص نبودن هدفها و سياستهاي ايرانگردي و جهانگردي در قالب يک برنامه اجرايي؛ فضاي نامساعد تبليغاتي براي مخدوش کردن چهره ايران و انزواي ايران در سطح بين المللي؛ عدم تطبيق و هماهنگي فرهنگ جهانگردان برخي از کشورهاي خارجي با فرهنگ اسلامي؛ فقدان نيروي انساني کارآزموده و متخصص امور جهانگردي در دفاتر ايرانگردي و جهانگردي و بياطلاعي و بيتجربگي کادر شاغل در موسسات جهانگردي؛ عدم تمايل بخش خصوصي به سرمايه گذاري در اين بخش به علت عدم سودآوري، حمايت ناکافي دولت در مورد امنيت جهانگردان ؛ نبود امکانات اوليه مثل اقامتگاه هاي مناسب و سرويس هاي بهداشتي؛ عمده مشکل ايران در حوزه گردشگري، مربوط به مسائل اجرايي و مديريتي است که اگر ديدگاه جهان بيني خود را گسترش دهيم مبحث اقتصادي اين صنعت نيز حل خواهد شد.