Abstract:
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان تحقق اصول تفکر ناب و ارائهی مدل مدیریت ناب برای آموزش و پرورش ایران بود. روش: از رویکرد تحقیق آمیخته استفاده شد. با روش نمونهگیری هدفمند 122 نفر از مدیران مناطق آموزش و پرورش آذربایجان غربی پرسشنامه محقق ساختهی اصول ناب را تکمیل کردند. در بخش کیفی برای دستیابی به مدل، با روش اشتراوس-کوربین مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 13 نفر از نخبگان تا حصول اشباع نظری ادامه پیدا کرد. یافتهها: یافتهها نشان میدهند که آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه بلند مدت بوده اما آینده نگر نمیباشد، خدمات متناسب با نیاز افراد ارائه میشود، وظایف تخصصی و فرایندهای کاری روشن است، تربیت یافتگان به فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پایبنداند. لذا اصول سوم، ششم، دهم و یازدهم محقق بوده و اصول اول و سیزدهم بطور نسبی برقرارند. در بخش کیفی نتایج تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها حول الگوی پارادایمی در 23 مقوله شامل: موجبات علّی 5مقوله، شرایط محیطی 5مقوله، عوامل زمینهای 4مقوله، راهبردها 4مقوله و پیامدها 3مقوله قرار گرفتندنتیجهگیری: نمیتوان آموزش و پرورش را در وضعیت فعلی "ناب" اتلاق کرد اما با لحاظ قابلیتهای موجود، مدیریت ناب قابل اجرا در آموزش و پرورش میباشد. در بخش کیفی پس از تحلیل دادهای حاصل از مصاحبه با نخبگان، "ارزش آفرینی از طریق شناسایی و حذف حداکثری اتلافها" بعنوان پدیده اصلی شناسایی شد.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the realization of the principles of lean thinking and to present a lean management model for Iran’s education.Method: The mixed research approach was used. Using purposive sampling method, 122 principals of education regions of West Azerbaijan completed a researcher-made questionnaire made by Pure Principles. In the qualitative part, to achieve the model, the Strauss-Corbin method continued semi-structured interviews with 13 elites until theoretical saturation was achieved.Findings: The findings show that education is based on long-term philosophy but is not forward-looking, services are tailored to the needs of individuals, specialized tasks and work processes are clear, trainees are trained in philosophy Adhere to Islamic education and the document of fundamental change in education. Therefore, the third, sixth, tenth and eleventh principles are researchers and the first and thirteenth principles are relatively established. In the qualitative part, the results of analyzing the data obtained from the interviews around the paradigm model were divided into 23 categories, including: causal causes 5 categories, environmental conditions 5 categories, background factors 4 categories, strategies 4 categories and consequences 3 categories.Conclusion: Education can not be called "Lean" in the current situation, but in terms of existing capabilities, lean management is applicable in education. In the qualitative section, after analyzing the data obtained from interviews with elites, "value creation through the identification and elimination of maximum waste" was identified as the main phenomenon.
Machine summary:
آهسته اما پیوسته ؛ این فرهنگ را نهادینه کنید که کار برای رفع عیوب ، در هر مرحله ای متوقف شود تا همان اولین اصل پنجم بار، تولید، مناسب باشد؛ استانداردسازی وظایف و فرآیند ها اصول بنیادی برای ارتقا و بهبود مستمر شرکت و توانمندسازی اصل ششم کارکنان است ؛ اصل هفتم از کنترل های چشمی استفاده کنید تا مشکلات مخفی نماند؛ تنها از تکنولوژی های قابل اطمینان که به شدت بررسی و آزمایش شده اند استفاده کنید تا به اصل هشتم کارکنان و فرآیندهای شرکت کمک کند؛ رهبرانی تربیت کنید که کار را درک میکنند، با فلسفه تویوتا زندگی کرده و به دیگران هم اصل نهم 60 آموزش میدهند؛ اصل دهم افراد و تیم هائی استثنایی تربیت کنید که پیروان فلسفه تویوتا باشند؛ برر شبکه شرکا و تامین کنندگان خود را گسترش داده و با به چالش کشیدن آنها و کمک به ارتقا و سی اصل یازدهم پیشرفتشان به آنها احترام بگذارید؛ تأث اصل داوزدهم زمانی که وضعیت و موردی پیش می آید، شخصاً بروید و ببینید تا کاملاً آن را متوجه شوید؛ یر تصمیمات خود را به آرامی، با مشورت و با در نظر گرفتن کلیه جوانب بگیرید.
یر "شکوفایی فطرت و رسیدن به حیات طیبه " در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، را عوام میتوان تلویحاً جایگزین آخرین اصل مدیریت ناب که همان تعقیب کمال است در نظر ل گرفت ، اما بسیار کاملتر از نگاه صرفاً مادی آن و از افقی بالاتر، اما ازُ بعد عملکردی چون فرد نکته اتکای اصلی مدیریت ناب بر بهبود مستمر بنا نهاده شده است ؛ لذا اجرای موفقیت آمیز ی و سازم آن اگر مبتنی بر مدلی مشخص باشد میتواند روش های ارائه محتواهای آموزشی، مدیریت انی منابع مالی و انسانی را متحول نموده و بهبود بخشد(زیسکوفسکی و زیسکوفسکی، ٢٠١٩).