Abstract:
داستان کوتاه غنایی یکی از عناوین فرعی داستانهای مدرن است که آیلین بالدشویلر، منتقد آمریکایی، با ایجاد تمایز میان روایتهای حماسی و غنایی، به شرحوبسط آن پرداخته است. از نگاه او، بهعکس روایتهای حماسی که نویسنده بر ذکر کنشهای بیرونی تمرکز میکند، داستان کوتاه غنایی بهدنبال ارائة تصویری بیواسطه از دنیای درونی شخصیتهاست. برای داستان کوتاه غنایی ویژگیهایی همچون پیرنگ نامتعارف، فرجام گشوده، نمادپردازی، منحنی عاطفی و سبک شعری ذکر شده است که دو مورد اول تقریباً در بیشتر داستانهای مدرن بهچشم میآید؛ اما باقی موارد یعنی نمادپردازیهایِ در خدمت بیان احساسات شخصیتها، ذکر فرایند تحول عاطفی شخصیتها و نیز سبک نوشتار شاعرانه، ویژگیهای خصیصهنمای داستانهای کوتاه غنایی بهشمار میآید. پژوهش حاضر که با روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده، در پی این است تا ضمن بررسی ویژگیهای متمایزکنندة روایتهای کوتاه غنایی در داستان «جزیره» از غزاله علیزاده، به این پرسش پاسخ دهد که چگونه میتوان از طریق تلفیق آرای آلن بالدشویلر با آموزههای آلژیرداس گرمس در زمینة زیباییشناسی حضور، به الگویی مشخص در تعیین مرزهای داستان کوتاه غنایی دست یافت. نتایج نشان میدهد نمادپردازیهای متنوع، تبیین انحنای عاطفی شخصیتهای اصلی و سبک نوشتار مملو از صنایع ادبی و تصاویر شعری داستان «جزیره» را به اثری متمایز در نوع داستانهای کوتاه غنایی مبدل کرده است. از میان این عناصر، موضوع تحول عاطفی و لحظة اوج این تحول با نظام معناسازی مبتنی بر شَوِش و مفهوم لحظه ـ بارقه که گرمس در نظام زیباییشناسی حضور به آنها پرداخته است، مطابقت دارد و بهنظر میرسد تمرکز بر نظام روایی شَوِشی در مقابل نظام کنشی و همچنین مفهوم لحظه ـ بارقه، یعنی همان جلوههای خاص که باعث ایجاد حس گسست تماشاگر از جریان روزمرة امور میشود و حالتی شگفت را در او پدید میآورد، ما را در تشخیص دقیق مرزهای داستان کوتاه غنایی یاری خواهد کرد.
The lyrical short story is one of the sub-titles of modern fiction, which the American critic Eileen Baldeshwiler, has described in detail by distinguishing between epic and lyrical narratives. For the lyrical short story, features such as unconventional plot, open ending, symbolism, emotional curve and poetic style was mentioned. The first and second cases can be seen in most modern stories; But the rest are the characteristic features of the lyrical short stories. The present study, which is written by descriptive-analytical method, seeks to examine the distinguishing features of short lyrical narratives in Ghazaleh Alizadeh's story "Island" and to answer the question of how to combine the views of Allen Bald-Schweiler with Greimas. In the field of the aesthetics of presence, did Greimas achieve a clear pattern in defining the boundaries of lyrical short stories? The results show that the elements that make the island story a distinctive work in the form of lyrical short stories, various symbolism, explanation of the emotional curvature of the main characters and writing style are full of literary industries and poetic images. Among these elements, the subject of the emotional transformation and the culmination of this transformation correspond to the semantic system based on the concept and the moment-spark concept that Greimas has dealt with in the aesthetic system of presence, and seems to focus on the narrative system and the moment-spark, will help us to accurately discern the boundaries of the lyrical short story.