Abstract:
آموزش و پرورش نقش اساسی در رشد و توسعة اقتصادی و اجتماعی دارد و به عنوان یکی از اهداف مهم تمام کشورها شناخته شده است .توسعة آموزش و پرورش مستقیماً به توسعة علوم و صنایع و تولید و بالطبع باعث توسعه ی اقتصادی می شود و به صورت، رابطة آموزش و پرورش با توسعة اقتصادی و اجتماعی یک رابطة پیچیده است . پژوهش حاضر با هدف ارائه ارائه ی الگوی مطلوب در جهت توسعه اقتصادی استان با تاکید بر آموزش های مهارتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر روش اجرا از نوع گراند تئوری(بخش کیفی) و پیمایشی تک مقطعی(بخش کمی) است. نتایج حاصل از ماتریس کوواریانس به صورت مطلق بیان میکند که بین متغیرهای مستقل و وابسته ارتباط معنادار وجودارد. و سطح معناداری کمتر 05/0 این ارتباط را اثبات میکند. حال ماتریس همبستگی نشان می دهد که میزان همبستگی هر متغیر چقدر است. که نشان می دهد بین بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با آموزشهای مهارتی با تخمین 55/0 رابطه مثبت وجود دارد. و همچنین بین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با میزان توسعه اقتصادی 84/0 همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج شاخصهای برازش نیکویی و شاخص برازش بهنجار بنتلر- بونت به وسیله نرم افزار آموس نشان می دهدکه مدل دارای برازش مطلوبی می باشد. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نتایج مشابهی را با تحلیل عاملی مرتبه اول نشان داد. در نهایت می توان گفت که برنامه سند تحول بنیادین آموزش پرورش با تأکید بر آموزشهای مهارتی در جهت توسعه اقتصادی استان نقش مهمی ایفا می کند.
Education plays an essential role in economic and social growth and development and is recognized as one of the important goals of all countries. The development of education directly leads to the development of science, industry, and production, and of course, it causes economic development. The relationship between education and economic and social development is a complex relationship. The current research was conducted with the aim of presenting a favorable model for the economic development of the province with an emphasis on skill training and the document of fundamental transformation of education. The current research is based on grand theory (qualitative part) and single-section survey (quantitative part). The results obtained from the covariance matrix absolutely show that there is a significant relationship between the independent and dependent variables. And the significance level of less than 0.05 proves this relationship. Now the correlation matrix shows how much the correlation of each variable is. which shows that there is a positive relationship between the examination of the fundamental transformation document of education and skill training with an estimate of 0.55. Also, there is a positive correlation between the document of fundamental transformation of education and economic development rate of 0.84. The results of the goodness of fit indices and Bentler-Bonnet normal fit index using Amos software show that the model has a good fit. The results of the second-order factor analysis also showed similar results to the first-order factor analysis. In the end, it can be said that the program of the fundamental transformation of fostering education plays an important role in the economic development of the province by emphasizing skill training.
Machine summary:
ارائه الگوي مطلوب در جهت توسعه اقتصادي استان با تاکيد بر آموزش هاي مهارتي و سند تحول بنيادين آموزش و پرورش سيدجلال الدين حسيني دميرچي درسي ١ تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١٠/١٢ اقباله عزيزخاني *٢ صمد رسول زاده اقدم ٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/١/١٤ چکيده آموزش و پرورش نقش اسـاسـي در رشـد و توسـعۀ اقتصـادي و اجتماعي دارد و به عنوان يکي از اهداف مهم تمام کشـورها شـناخته شـده اسـت .
هدف اصـلي پژوهش حاضـر اين اسـت که نشـان دهيم آموزش و پرورش نوعي سـرمايه گذاري اسـت و براي تسـريع آهنگ رشـد اقتصـادي و اجتماعي راهي جزسـرمايه گذاري هاي انبوه در منابع انسـاني وجود ندارد لذا در اين پژوهش برآنيم تا با بررسـي و تحليل محتواي برنامه ي سـند تحول بنيادين آموزش و پرورش به ارائه ي الگوي مطلوب در جهت توسعه اقتصادي استان با تاکيد بر آموزش هاي مهارتي بپردازيم .
تحليل داده هاي کمي از زاويه استنباطي براي بررسـي ميزان تأثيرگذاري سـند تحول بنيادين آموزش و پرورش در جهت توسـعه اقتصـادي اسـتان با تأکيد بر آموزش هاي مهارتي از مدل معادلات سـاختاري تحليل عامل تأييدي و تحليل مسـير اسـتفاده شـده اسـت .
وزن هاي رگرســـيوني اسـتاندارد شـده تحليل عامل مربوط به ارتباط سـند تحول بنيادين آموزش و پرورش و توسـعه اقتصـادي با تاکيد بر آموزش هاي مهارتي نشـان ميدهد که با توجه به مقدار نسـبت بحراني که بايد بيشـتر از ١/٩٦ باشـد تا بتواند برازش مطلوبي را دهد و مقدار ســطح معناداري کمتر از ٠٠٥>P نشــان دهنده ارتباط و همســاني بالاي سوالات هر مؤلفه را نشان ميدهد.