Abstract:
زمینه: یکی از راههای کسب مزیت رقابتی پایدار، تاکید بر آموزش کارکنان و بالا بردن اطلاعات و دانش ایشان از طریق یادگیری سازمانی است. از این رو پژوهش حاضر با هداف بررسی ارتباط مولفههای یادگیری سازمانی و اشتیاق کاری با تاکید بر نقش میانجی رهبری اخلاقی شکل گرفت روش: این تحقیق کاربردی، مطالعهای اکتشافی و در زمره پژوهشهای همبستگی بود. جامعه آماری کارکنان شهرک صنعتی کاویان خراسان با جمعیتی بالغ بر 12000 نفر میباشد، با نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به حجم 375 نفر انتخاب شد. از پرسشنامه اخلاقحرفهای در یادگیری سازمانی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS وSMART PLS استفاده گردید یافتهها: بر اساس یافتهها تحقیق حاضر ضریب مسیر یادگیری سازمانی و اشتیاق کاری، ضریب مسیر متغیر رهبری اخلاقی و اشتیاق کاری، ضریب مسیر تعهد مدیریت و اشتیاق کاری مثبت است درنتیجه ضرایب مسیر معنادار هستند. همچنین ضریب مسیر دید سیستمی و اشتیاقکاری، ضریب مسیر فضای باز و آزمایشگری و اشتیاق کاری و ضریب مسیر انتقال و یکپارچه سازی دانش و اشتیاق کاری مثبت است درنتیجه ضرایب مسیر معنادار هستند. در نهایت مشخص شد مدل از برازش مناسب برخوردار است. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که در یادگیری سازمانی در شهرک صنعتی کاویان دارای چهار بعد: تعهد، دیدسیستمی، فضای باز و آزمایش گری و در نهایت انتقال و یکپارچه سازی دانش میباشد که با اشتیاق کاری رابطه دارند و در این رابطه رهبری اخلاقی نقشی بارز ایفا میکند.
Background
One of the ways to gain a sustainable competitive advantage is to emphasize the training of employees and increase their information and knowledge through organizational learning. Therefore, the present study was formed with the aim of investigating the relationship between the components of organizational learning and work motivation with emphasis on the mediating role of ethical leadership.
Method
This applied research was an exploratory study and was among the correlational studies. The statistical population of the employees of Kavian Industrial Town of Khorasan has a population of 12,000 people. Using simple random sampling, a sample of 375 people was selected. The professional ethics questionnaire in organizational learning was used to collect data. Exploratory factor analysis and structural equations and SPSS and smart pls software were used to analyze the data.
Results
Based on the findings of the present study, the coefficient of organizational learning and work ethic, the coefficient of variable ethical leadership and work ethic, the coefficient of management commitment and work ethic are positive, so the coefficients are significant. Also, the coefficient of system vision and work ethic, the coefficient of outdoor and experimental path and work ethic, and the coefficient of path of transfer and integration of knowledge and work ethic are positive, so the path coefficients are significant. Finally, it was found that the model has a good fit.
Conclusion
The results showed that in organizational learning in Kavian industrial town has four dimensions: commitment, system vision, open space and experimentation and finally the transfer and integration of knowledge that are related to work enthusiasm and in this regard leadership Morality plays a prominent role.