Abstract:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده مدیریت مدرسه محوری مبتنی بر ارزشهای اسلامی – ایرانی انجام پذیرفت. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، کیفی، برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، تحلیل مضمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه در سال 1401-1400 و مسیولین با سابقه در آموزش و پرورش بودند. برای تعیین حجم نمونه در این بخش از روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع هدفمند استفاده شد و 19 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روش اسنادی (مطالعه کتب، نشریات، منابع اینترنتی و پایگاههای اطلاعاتی جمعآوری و پس از انتخاب منابع نسبت به تهیه، فیشبرداری و ترجمه متون مورد نظر) و روش میدانی (مصاحبههای نیمه ساختاریافته) استفاده شد. برای تعیین روایی ابزار از شاخص موثق بودن استفاده شد و برای تعیین پایایی، از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده شد. روش تحلیل دادهها کدگذاری نظری برگرفته از روش تحلیل مضمون با نرمافزار Maxqda بود. بر اساس یافتههای پژوهش، مدیریت مدرسه محوری بر مبنای ارزشهای اسلامی، سه بعد فردی (حالات روحی، ارتباطات، توسعه دانش)، تربیتی (مهارت مدیریتی، جو تربیتی، برنامه غیر رسمی) و مدیریتی (دانش حرفهای مدیریت، نگرش حرفهای، مهارت حرفهای) را در بر میگیرد.
The present study was aimed at identifying Islamic -Iranian -based school management factors. The research method was in terms of data type, qualitative, data collection time, cross -sectional, and the method of data collection or the nature and method of research was the content analysis. The statistical population of the study included university professors in 1401-140 and a history of education. To determine the sample size in this section, a non -random sampling method was targeted and 19 people were selected as the sample size. The document was used to collect data (the study of books, publications, internet resources, and databases, and after selecting resources for the preparation, repayment and translation of the desired texts) and field method (semi -structural interviews) were used. A reliable index was used to determine the validity of the instrument, and to determine the reliability, the reliability of the test and the intra -subject agreement was used. Data analytics analysis was theoretical coding derived from the MAXQDA software analysis method. Based on the findings of the research, school -based school management based on Islamic values, three dimensions of individual (mental states, communication, knowledge development), educational (management skills, educational atmosphere, informal program) and management (professional management knowledge, professional attitude, Encompasses professional skills).