Abstract:
کرونا تمامی مناسبات اجتماعی را در سطح جهان تغییر داد و باعث آغاز فصل جدیدی از زندگی برای بشریت شد. تغییرات گسترده زمینه مطالعات گسترده ای را فراهم کرد تجربه افراد از این تغییرات را درک نماید. آموزش به عنوان یکی از عرصه های زندگی اجتماعی نیز از تاثیرات و تغییرات همه گیری کرونا بی بهره نبوده است. این پژوهش با هدف درک تجربه دانشجویان دانشکده علوم ورزشی در مورد تغییرات سیستم آموزشی در دوران همه گیری کرونا انجام شد. در این تحقیق که به صورت کیفی انجام شد، داده ها از طریق مصاحبه با 18 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه آزاد جمع آوری گردید. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از جمع آوری داده ها و تبدیل آنها یه داده های متنی، فرایند تجزیه و تحلیل با روش تحلیل مضمون آغاز شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا کدهای اولیه و سپس کدهای ثانویه استخراج شدند و در انتها داده ها در سه مضمون اصلی و نهایی تجارب مثبت، تجارب منفی و نظرات جایگزین و پیشنهادی خلاصه شده و ماتریس مضامین تحقیق ترسیم شد.
Corona changed all social relations in the world and started a new chapter of life for humanity. Extensive change provided the basis for extensive studies to understand people's experience of these changes. Education as one of the areas of social life has not been without the effects and changes of the corona epidemic. The aim of this study was to understand the experience of students of the Faculty of Sports Sciences about changes in the educational system during the corona epidemic. In this qualitative study, data were collected through interviews with 18 physical education students at the Azad University. The interviews continued until the theoretical saturation was reached. After collecting the data and converting them into textual data, the analysis process began with the content analysis method. In data analysis, first the primary codes and then the secondary codes were extracted and finally the data were summarized in three main and final themes of positive experiences, negative experiences and alternative and suggested opinions and a matrix of research themes was drawn.
Machine summary:
به اين منظور، پژوهش حاضر که يک تحقيق کيفي است ، به دنبال درک تجربه دانشجويان دانشکده علوم ورزشي در مورد تغييرات سيستم آموزشي در طي بيماري همه گير ١٩- COVID ميباشد.
بحث و نتيجه گيري اين تحقيق با هدف درک تجربه زيستي دانشجويان از تغييرات سيستم آموزشي بر اثر بروز بيماري کرونا انجام شد و در اين راستا محقق داده هاي تجربه زيستي ١٨ نفر از دانشجويان تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي تهران را از طريق مصاحبه جمع آوري کرد و با استفاده از روش تحليل مضمون ، مورد تجزيه و تحليل قرار داد.
با توجه به يافته هاي تحقيق ، مشاهده مي شود که از تجربه زيستي دانشجويان دانشکده هاي علوم ورزشي در مورد انتقال به آموزش از راه دور به دليل بيماري هاي همه گير ١٩- COVID سه مضمون اصلي «تجارب مثبت »، «تجارب منفي » و «پيشنهادها / نظرات جايگزين » استخراج شده است .
براساس اين يافته ها مي توان نتيجه گرفت که سيستم آموزش از راه دور به دليل بيماري همه گير ١٩-COVID از برخي جنبه ها سودمند بوده در حاليکه برخي جنبه هاي آن نيز منفي بوده است .