Abstract:
هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خرید وسواسی بود. بدین منظور در یک طرح نیمه تجربی از میان افرادی که به یکی از مراکز درمانی شهرستان خوی مراجعه کرده بودند با استفاده از روش نمونهگیری ملاک محور، 30 نفر انتخاب شدند و بعد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه ی خرید وسواسی والنس، آستوس و فورتییر بود که در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. در این پژوهش طی 10 جلسه درمانی، رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به اعضای گروه آزمایش ارایه شد و طی این مدت هیچ مداخلهای بر روی گروه کنترل انجام نشد. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها از روش تجزیه وتحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش خرید وسواسی در مرحله ی پس آزمون و پیگیری تاثیر معنی داری دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را رویکردی موثر در درمان اختلال خرید وسواسی معرفی نمود به شکلی که این درمان ماندگاری معنی داری نیز دارد.
The purpose of this research was to determine the effectiveness of treatment based on acceptance and commitment on obsessive shopping. For this purpose, in a semi-experimental design, 30 people were selected from among the people who had visited one of the health centers in Khoi city using criterion-based sampling method, and then they were randomly divided into two experimental and control groups. The research tool was Valens, Astos and Fortier's Obsessive Buying Questionnaire, which was implemented on both groups in two phases: pre-test and post-test. In this study, during 10 treatment sessions, the treatment approach based on acceptance and commitment was presented to the members of the experimental group, and during this period, no intervention was performed on the control group. In order to analyze the data, the method of analysis of variance with repeated measurements was used. The findings of the research indicated that the treatment based on acceptance and commitment has a significant effect on reducing obsessive shopping in the post-test and follow-up phase. According to the findings of the research, the treatment approach based on acceptance and commitment can be introduced as an effective approach in the treatment of obsessive buying disorder in a way that this treatment has a significant durability.