Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی هیپنوتراپی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانههای اضطراب امتحان نوجوانان کنکوری بود.
روش پژوهش: در این پژوهش از طرح آزمایشی تکآزمودنی یا تکموردی و طرح A-B استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیهی نوجوانان کنکوری در شهر تهران و در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه آماری شامل چهار نوجوان بود که به یکی از کلینیکهای شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونهگیری بهصورت دردسترس و داوطلبانه انجام شد. پس از کسب رضایت و آموزش، این نوجوانان وارد طرح پژوهشی شدند و هفت جلسه یک ساعته درمان دریافت کردند. ملاک ورود به پژوهش پیشرو داشتن آزمون ورودی دانشگاهها و ملاک خروج نیز دارا بودن اختلالات روانی بود.
یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که هیپنوتراپی موجب افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانههای اضطراب امتحان نوجوانان کنکوری شد.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هیپنوتراپی میتواند به عنوان درمانی موثر در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانههای اضطراب امتحان نوجوانان بهکار گرفته شود.
Objective: Aim of this study was to evaluate the effectiveness of hypnotherapy in increasing academic self-efficacy and reducing the symptoms of test anxiety in adolescents. Methods: In this study, a Single subject design and A-B design were used. The statistical population of this study was all adolescents with entrance exam in Tehran in the academic year of 1399-1400. The statistical sample included four adolescents who had referred to one of the clinics in Tehran . Sampling was done voluntarily. After obtaining consent and training, these adolescents entered the research project and received seven sessions which each session was one-hour of treatment. The criterion for entering the research was having a university entrance exam and the criterion for leaving was having mental disorders. Results: The results showed that hypnotherapy increased the academic self-efficacy and reduce symptoms of test anxiety of adolescents with entrance exam. Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that hypnotherapy can be used as an effective treatment to increase the academic self-efficacy and reduce symptoms of test anxiety of adolescents.
Machine summary:
اضطراب امتحان به مجموعه اي از پاسخ هاي پديدارشناختي، روان شناختي و رفتاري اطلاق ميشود که شاهد اشتغال فکري بسيار بر نتايج منفي 1 Self- efficacy 2 Vasile et al 3 Bandura 4 Gore 5 Academic self- efficacy 6 Altunsoy, Çimen, Ekici, Atik, & Gökmen 7 Schunk 8 Learning- related emotions 9 Metacognitive 10 Tomás, Gutiérrez, Georgieva & Hernández 11 Well being 12 Zamfir & Mocanu 13 Trifoni & Shahini 14 Lotz & Sparfeldt رد شدن در امتحان يا هرگونه ارزيابي تحصيلي هستيم (زيدنر١، ١٩٩٨).
اين نظريه بيان مي کند که هيپنوتراپي با افزايش تمرکز و توجه ، به فرد کمک مي کند تا بر مسائل خاصي متمرکز شود و از محرکهاي خارجي که موجب حواس پرتي ميشوند 1 Barker & Jones 2 Barker, Jones & Greenlees 3 Nash & Barnier 4 Stutman & Bliss 5 Spiegel et al 6 Bryant et al 7 Frankel & Orne 8 John et al 9 Carlson & Putnam 10 Bulimia Nervosa 11 Covino et al 12 Olendzki, Elkins, Slonena, Hung & Rhodes 13 Mindful Hypnotherapy 14 Hamzah, Mat & Amaran 15 Patel 16 Neurolinguistic programing دور شود( لين و رو١، ١٩٩١).
اضطراب امتحان مي تواند شامل اجزاي شناختي (نگراني درباره عملکرد و 1Lynn & Rhue 2 Alladin & Alibhai 3 Kirsch et al 4 Elkins et al 5 Anbar & Slothower 6 Yapko 7 Jensen & Patterson 8 Schoenberger et al 9 Schunk & Pajares 10 Pajares 11 Zajacova et al 12 Zeidner 13 Sarason نتايج امتحان ) و فيزيولوژيکي (واکنش هاي جسماني مانند تپش قلب ) باشد( اسپيلبرگر و واگ ١، ١٩٩٥).