Abstract:
برای استدلال و اثبات مسئله امامت و جانشینی پیامبر(ص)، به دلایل «کلامی، تاریخی و نیز آیات قرآن کریم» استشهاد میشود. در این میان، آیه 124 سورۀ بقره (که در میان شیعیانِ متأخر و معاصر، به آیه ابتلای ابراهیم علیهالسلام یا آیه امامت، مشهور است) یکی از مهمترین آیات پیرامون مسئله امامت قلمداد میشود. از سوی دیگر، برای پرداختن و نقد و بررسی دلالت آیه ابتلای ابراهیم در مسائل امامت، لازم است پیشاپیش، مسائلی همچون، موضعِ منابع کلامی و امامتی کهن شیعی نسبت به این آیه، پژوهش و دانسته گردند. در پژوهش پیشرو، با توجه به این سؤالات: «1ـ در کدام یک از منابع کلامی و امامتی متقدم شیعه، به آیه ابتلای حضرت ابراهیم (ع) پرداخته شده است؟ 2ـ موضعِ این منابع نسبت به آیه ابتلای حضرت ابراهیم(ع) و مسئله امامت، چگونه است؟» به بررسی منابع کهنِ شیعی پرداخته شده است. در پژوهش حاضر، حدود بیست و نه اثر کلامی و امامتی تا قرن پنجم، از منابع شیعه، مورد بررسی قرار گرفت؛ و در نهایت مشخص شد که، حداقل تا اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم، خبری از استناد و استدلال به آیه ابتلای ابراهیم(ع) برای مسئله امامت با تعاریف خاص شیعی از آن، در بیشتر این منابع وجود ندارد؛ و موارد اندکی مرتبط با مسئله امامت، آن هم در برخی منابعِ قابل تأمل، درج شده است
In order to argue and prove the issue of Imamate and the succession of the Prophet (PBUH), "theological, historical and also the verses of the Holy Quran" are referred to. Meanwhile, verse 124 of Surah Al-Baqarah is considered one of the most important verses regarding the issue of Imamate. On the other hand, in order to address and criticize the implication of the verse of Abraham's suffering in matters of Imamate, it is necessary to research and know the position of ancient Shiite theological and Imamate sources regarding this verse. In the upcoming research, according to these questions: "1- In which of the advanced theological and imam sources of Shia, the verse about the affliction of Hazrat Ibrahim (AS) has been discussed? 2- What is the position of these sources in relation to the verse concerning the suffering of Prophet Ibrahim (AS) and the issue of Imamate? Ancient Shiite sources have been investigated. In the current research, about twenty-nine theological and imam works up to the fifth century, from Shiite sources, were examined; And finally, it became clear that, at least until the end of the third century and the beginning of the fourth century, there is no news of citing and arguing the verse of Abraham's trial for the issue of Imamate with specific Shiite definitions of it, in most of these sources; And a few cases related to the issue of Imamate have been included in some worthy sources.