Abstract:
نورومارکتینگ 1 یا بازاریابی عصبی یعنی بازاریابی مبتنی بر پردازش عصبی مردم. به جای نظرسنجی مستقیم از مردم، نظر ذهنی آنها با استفاده از روش های مختلف اسکن مغزی و نوار مغزی ارزیابی می شود. بازاریابی عصبی در واقع حاصل ترکیب دو دانش بازاریابی و علم عصب شناسی یا نوروساینس 2 است. تصمیم گیری ها بیش از آنکه عقلانی و بر پایه استدلال باشند، احساسی هستند و حتی تصمیم گیری های عقلانی هم بدون کمک جنبه های احساسی، هیچگاه، مجال عملی شدن پیدا نمی کنند. در واقع این احساسات وهیجانات هستند که باعث علاقه مندی ما به یک برند خاص می شوند. بازاریابی عصبی درک بهتر عملکرد مغز است تا بتوان عملیات بازاریابی و فروش را بهبود بخشید و به شرکت های ارائه دهنده خدمات و کالاها این امکان را داده اند که در بازار با رقابت تنگاتنگ امروز یک باکس محصول بیشتر بفروشند. اگر قبول کنیم که هر کدام از ما در موقع خرید دست به یک عمل از نوع تصمیم گیری می زنیم، پس در هر خرید، ما یک فعالیت ذهنی پیچیده انجام می دهیم. فعالیتی که به شدت درگیر مسائل احساسی و هیجانی است. بسیاری از فرایندهای تصمیم گیری در سطح ناخودآگاه ذهن اتفاق می افتد، نه در سطح خودآگاه. هدف اصلی بازاریابی عصبی این است که این اطلاعات ناپیدا را از مغز مردم استخراج کند.
Neuromarketing or neural marketing means marketing based on people's neural processing. Instead of direct surveys of people, their mental views are assessed using various methods of brain scan and EEG. Neural marketing is the result of combining the knowledge of marketing and neuroscience or neuroscience . This emerging combination of knowledge shows industry owners what is bstractreally going on in the minds of buyers. The passage is different. Decisions are more emotional than rational and reasoned, and even rational decisions can never be made without the help of emotional aspects. In fact, it is these feelings and emotions that make us interested in a particular brand. Neural marketing is a better understanding of brain function in order to improve marketing and sales operations and enable companies that provide services and goods to sell more product boxes in today's highly competitive market. If we accept that each of us makes a decision-making action at the time of purchase, then in each purchase, we perform a complex mental activity. An activity that is heavily involved in emotional issues. Many decision-making processes take place at the subconscious level of the mind, not at the conscious level. The main purpose of neural marketing is to extract this invisible information from people's brains. In this article, we review the five senses and emotions and examine the role of neural marketing in recognizing the shopping emotions in the customer.
Machine summary:
مرحله سوم مشتاق کردن مغز قدیم به طور ملموس بوده و آخرین مرحله تحت تأثیر قراردادن مغز قدیم از طریق احساسات می باشد که در این مرحله باید از حسگرهای حساس مغز استفاده کرد پیشینه تحقیق قراگوزلو،(١٣٩٤) پژوهشی با عنوان : نقش بازاریابی عصبی بر رفتار خرید مشتری انجام داده که یافته ها نشان داد : احساسات روی وفاداری مشتریان به محصول و برند و در نتیجه تصمیمات خرید آن ها تاثیر بسزایی دارد و سنجش این احساسات ، کلید درک مشتری و شکل تصمیم گیری در خرید است .
اکبری ١٣٩٢ مروری بر بازاریابی عصبی و کاربردهای آن بازاریابی عصبی رویکردهایی در تحقیقات کمی ارائه می دهد که به وسیله ی آن می توان اثربخشی تبلیغات را تعیین نمود رضوانی ١٣٩٢ بررسی بازاریابی حسی بر رفتار مشتریان کالاهای لوکس بازاریابی حسی ، بازار یابی حسی مبتنی بر احساسات وبازاریابی حسی مبتنی بر نگرش بر قصد خرید مشتریان کالاهای لوکس تأثیر دارد جزئی و همکاران ١٣٩٣ مفهوم پردازی بازاریابی حسی دربررسی اثر انگیزاننده های در سه بررسی مختلف به اثر انگیزاننده های حسی بر حسی فضای فروشگاهی بر رفتار خریدار در نقطه خرید شاخص های احساسی ادارکی و اثر این شاخص ها بر قصد خرید مشتری و همچنین اثر سن و جنسیت خریدار برقصد خرید پی بردند نریمانی و همکاران ١٣٩٧ تاثیر هیجان بر تمایل خرید مشتری با نقش میانجی نتایج پژوهش آنها نشان داد که نتایج حاصل از تحلیل داده درگیری مشتری ها نشان داد هیجان بر قصد خرید تاثیر دارد کامپرو و هرناندز ٢٠١٧ TO ANALITICAL APPROACH شرکت ها با استفاده از بازاریابی عصبی از طریق فرایند AS A NEUROMARKETING فعال سازی مغز می توانند ظرفیت ها و منابع ارزشمندی را BUSINESS STRATEGY کسب کنند والسکینو ٢٠١٤ Neuromarketing and Evaluation of با استفاده از بازاریابی عصبی فرصتی برای درک اصول Cognitive and Emotional Responses of تصمیم گیری ایجاد می شود Consumers to Marketing Stimuli پلاسمن و همکاران ٢٠١٨ A Critical Review –Branding the Brain نشان دادن که تصور مشتری از قیمت و کیفیت محصول بر and Outlook قصد خرید و رضایت آنها تاثیر استانتون و همکاران ٢٠١٤ Ethical Implications of its Use and بازاریابی عصبی پتانسیل واضح تأثیر مثبت برای جامعه و Potential Misuse مشتریان بر روی اخلاق دارد.