Abstract:
هدف از این تحقیق, بررسی تاثیر ارتقاء مدیریت آموزشی بر افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس بود. این تحقیق از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی است که به شیوه تحقیقات میدانی به جمع آوری دادهها پرداخته است. روش انجام تحقیق توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل مدیران مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش شهر رشتخوار بود که در سال ۱۴۰۰ شامل ۳۲۰انفر میباشد که نمونه آماری با استفاده از روش تصادفی ساده و براساس جدول مورگان تعداد آنها ٩2 نفر برآورد شده است روش تحقبق توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. در این تحقیق, پژوهشگر از طریق مطالعات کتابخانهای» مطالعه مقالات, تحقیقات دیگران و سایتهای اینترنتی و توزیع پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات اولیه مرتبط با تحقیق مورد نظر پرداخته است دادههای این پژوهش به دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در قسمت آمار توصیفی از جداول و نمودارهای فراوانی و درصدفراوانی» و برای تحلیل استنباطی یافتهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون» آزمون تی تک گروهی با نرم افزار ۲۳ SPSS استفاده میشود. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ارتقاء مدیریت آموزشی بر افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس متوسطه تاثیر مثبت ومعناداری داشته است. جهت بررسی فرضبه تحقیق از ضریب همستگی پیرسون و جهت پشبینی متغیرها از رکرسیون استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین نمرات ارتقاء مدیریت آموزشی با کیفیت آموزشی و پرورشی (r-۰/۴۱۹) همبستگی مثبت و با توجه به 0 / 0 = sig واهرابطه معناداری وجود دارد. بدین معنی که با افزایش نمرات ارتقاء مدیریت آموزشی» کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس افزایش مییابد و برعکس, با کاهش نمرات ارتقاء مدیریت آموزشی,» کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس هم کاهش مییاید.