Abstract:
درس تاریخ به واسطه نیاز به منابع مطالعاتی و روش و قواعد خاص خود، ارتباط نزدیکی با منابع کتابخانهای دارد. دانشآموز جهت انجام تحقیقات با مراجعه به کتابخانههای عمومی با انبوهی از مراجع و کتابهای تاریخی، ادبی، جغرافیایی، اسناد، مدارک آرشیوی، نشریات و دیگر منابع مکتوب تاریخی که در کتابخانهها موجود است،آشنا و در راستای بازسازی رویدادهای تاریخی مواد خام، داده های تحقیقی و شواهد تاریخی را گردآوری میکند. از سویی دیگر معلم تاریخ، با نظارت و راهنمایی از تحقیقات دانشآموزان، روش گردآوری اطلاعات از منابع و چگونگی فیشبرداری و استفاده از آنها را به فراگیران آموزش میدهند. هدف از تحقیق پیش رو که به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته این است تا نشان دهد که استفاده پژوهشی از محیط کتابخانههای عمومی یا مدرسهای؛ زمینه تحقیقات تاریخی گسترده را در بین دانشآموزان فراهم میسازد. تحقیق حاضر علاوه بر ارائه یافتههای پژوهش، میتواند مقدمهای برای تحقیقات کیفی و تاریخی بیشتر در این زمینه باشد.
The course of history is closely related to library resources due to the need for study resources and its own methods and rules. In order to conduct research, the student should refer to public libraries with a lot of references and historical, literary, geographical books, documents, archival documents, publications and other historical written resources available in the libraries, and in order to reconstruct the events. History collects raw materials, research data and historical evidence. On the other hand, the history teacher, by supervising and guiding students' research, teaches students how to collect information from sources and how to extract and use them. . The purpose of the upcoming research, which was carried out in a descriptive-analytical method, is to show that the research use of the environment of public or school libraries; It provides the field of extensive historical research among students. In addition to presenting research findings, this research can be an introduction for more qualitative and historical research in this field.
Machine summary:
هدف از تحقيق پيش رو که به روش توصيفي – تحليلي صورت گرفته اين است تا نشان دهد که استفاده پژوهشي از محيط کتابخانه هاي عمومي يا مدرسه اي؛ زمينه تحقيقات تاريخي گسترده را در بين دانش آموزان فراهم ميسازد.
در اين رابطه دبيران تاريخ براي آشنايي بيشتر دانش آموزان با منابع و کتاب هاي تاريخي در مواردي از کتابخانه هاي عمومي بازديد مينمايند و يا بعضا کلاس درس دانش آموزان را در اين مکان هاي فرهنگي برگزار ميکنند تا هم دانش آموزان با ساختار شکلي و اطلاعات محتوايي و همچنين منابع کتاب هاي درسي تاريخ آشنايي بهتر و بيشتري پيدا کنند و هم از نزديک با مزايا و ظرفيت هاي علمي کتابخانه هاي عمومي، براي انجام آموزش و يادگيرهاي پژوهش محور برخوردار شوند.
بر آن شدم تا حين تدريس برخي از منابع تاريخي معرفي شده در کتاب هاي درسي را تهيه و در کلاس درس دانش آموزان را با اين آثار مهم ، مستند و علمي آشنا سازم .
بايد به اين نکته تاکيد کرد که در فضاي کتابخانه هاي عمومي است که دانش آموز خود را در ميان آثار و منابع مهم تاريخي ميبيند و ضمن فرصت يادگيري مستقيم و تنوع در روش هاي آموزش ، آشکارا محيطي غير از فضاي مدرسه و آموزش غير تئوري را تجربه ميکنند.
شايد از اين حيث که کلاس درس تاريخ بايد در مکان هاي خاص مانند موزه ها، اماکن تاريخي و کتابخانه هاي عمومي برگزار شود تا امکان ايجاد فرصت يادگيري و کسب تجربه مستقيم براي دانش آموزان فراهم آيد.