Abstract:
اصطلاح ارزشیابی (یا ارزیابی)، به طور ساده، به تعیین ارزش برای هر چیزی یا داوری ارزشی کردن گفته میشود. با این حال، تعریف جامع تری ار ارزشیابی به شرح زیر میتوان به دست داد: "ارزشیابی به یک فرایند نظامدار برای جمع آوری، تحلیل، و تفسیر اطلاعا ت گفته میشود به این منظور که تعیین شود آیا هدفهای مورد نظر تحقق یافتهاند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی یکی از ویژگیهای ارزشیابی تعیین کیفیت است. در فرایند ارزشیابی داوری ارزشی با توجه به کیفیت به عمل میآید. نیتکو کیفیت را در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان دانش، مهارتها، و تواناییهایی که از دانش آموزان پس از آموزش انتظار میرود تعریف کرده است. وی به عنوان مثالی از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی گفته است فرض کنید شما دانش آموزی را در توانایی نوشتن، نسبت به پایه تحصیلیاش، بسیار خوب ارزشیابی کردهاید. به منظور انجام این ارزشیابی شما توانایی نوشتن او را سنجش کردهاید. برای این کار، مجموعه نوشتههای دانش آموز را مرور کردهاید، و نوشتههای او را با نوشتههای سایر دانش آموزان هم کلاسیاش و با معیارهای دیگری که برای نوشتن در سطح پایه این دانش آموز می شناسید مقایسه کردهاید (تعیین کیفیت). سرانجام، داوری شما از نوشتن این دانش آموز به این نتیجهگیری رسیده است که نوشتههای او از کیفیت خوبی برخوردارند. پس توصیه میکنید که این دانس آموز میتواند در یک مسابقه ملی مربوط به مقاله نویسی شرکت کند. بنابراین، ارزشیابی مبنای تصمیمگیری برای فعالیتهای عملی و اجرایی را تشکیل میدهد. این گونه ارزشیابیهای آموزشی از ارشیابی پیشرفت تحصیلی گه در آن صرفا موفقیتها و دستاوردهای یادگیری دانش آموزان و دانشجویان مورد نظر است معنی گسترده تری دارند. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ١مفهومی بسیار نزدیک به مفهوم سنجش یادگیری است، اما ارزشیابی آموزشی در مفهوم کلی آن معنای بسیار وسیع دارد.
The term evaluation (or evaluation), simply, means determining the value of something or making a value judgment. However, a more comprehensive definition of evaluation can be obtained as follows: "Evaluation is a systematic process of collecting, analyzing, and interpreting information in order to determine whether the desired objectives have been achieved. or are being realized and to what extent is one of the features of evaluation to determine the quality. In the evaluation process, a value judgment is made according to the quality. NITCO defines quality in the evaluation of educational progress as knowledge, skills, and abilities that come from students are expected after training. He said as an example of evaluating academic progress, suppose you have evaluated a student very well in his writing ability, compared to his educational level. In order to do this evaluation, you You have assessed his writing ability. To do this, you have reviewed the student's writing collection, and compared his writing with the writing of other students in his class and with other criteria for writing at this student's elementary level. You know you have compared (determining quality).Finally, your judgment of this student's writing has led to the conclusion that his writing is of good quality. So, you recommend that this student can participate in a national essay writing contest. Therefore, the evaluation forms the basis of decision making for practical and executive activities. Such educational evaluations have a broader meaning than the evaluation of academic progress, in which only the successes and learning achievements of students are considered. Evaluation of educational progress is a concept very close to the concept of learning assessment, but educational evaluation in its general concept has a very broad meaning