Abstract:
نظریه سازندهگرایی با تأثیرات ژرفی که بر رویکردهای یادگیری و تدریس داشته است، چشمانداز و نوع نگاه به ماهیت یادگیری و بهتبع آن تدریس، دانشآموز، محتوا، معلم و محیط یادگیری را دچار تغییر اساسی کرده است سینرگوژی مفهومی است برگرفته از تئوری سازندهگرایی که شرایطی فراهم میکند تا مسئولیت یادگیری از یاددهنده به فراگیر منتقل شود.در این رویکرد نقش تسهیلگری و هدایت یاددهنده اثر سازندهای را بر راهبُرد طراحی سینرگوژی دارد. همافزایی گروهی یکی از مهارتهای بسیار مهم در طراحیهای سینرگوژیک است. برخلاف این تصور که مدرس نقش اصلی آموزشی خود را در این روش از دست میدهد، نقش مؤثر در فرایند آموزش به عهده داشته و بازخورد آموزشی را باتوجهبه روشهای تسهیلگری و هدایت ارزیابی خواهد نمود.روشها:پژوهش حاضر با هدف توصیف مبتنی بر پیامد کاربردی نگارش یافته است که با مرور ادبیات نظری الگوی کاربردی مناسب تبیین شده است. یافتهها: واحدهای درسی رشته جغرافیا به دلیل ماهیت مکانی خود نیازمند یادگیری از نوع مشارکتی فرد و جمع محوری است. رویکرد ساختن گرای مبتنی بر الگوی سینرگوژی مطلوبترین روش برای آموزش و یادگیری درسهای با ماهیت مکانی - فضایی بوده و یادسپاری ذهنی را با تصویرسازی مکانی سببسازی میشود. نتیجهگیری: پژوهش حاضر به بررسی اثرات رویکرد آموزشی ساختن گرا در درسهای جغرافیا پرداخته و با مطالعات نظری این نتیجه درست یافته است که الگوی سینرگوژیک بهعنوان الگویی برگرفته از رویکرد ساختن گرا مطلوبیت یادگیری در دروس با ماهیت مکانی (مانند جغرافیا) را افزایش میدهد.
With its profound effects on learning and teaching approaches, constructivism theory has fundamentally changed the perspective and way of looking at the nature of learning and, accordingly, teaching, students, content, teachers, and the learning environment. Synergogy is a concept derived from constructivism theory that provides conditions It makes the responsibility of learning transfer from the teacher to the learner. Methods: The present study was written with the aim of describing the practical outcome, which was explained by reviewing the theoretical literature of the appropriate practical model. Findings: Due to its spatial nature, geography course units require individual and group-oriented learning. The constructivist approach based on the synergy model is the most favorable method for teaching and learning lessons of a spatial-spatial nature and causes mental memorization with spatial imagery. Conclusion: The current research investigates the effects of the constructionist educational approach in geography lessons, and with theoretical studies, it has been concluded that the synergistic model as a model derived from the constructionist approach increases the desirability of learning in subjects with a spatial nature (such as geography).
Machine summary:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره سوم ، پائيز ١٤٠٢ اثرات رويکرد سينرگوژي ساختن گرا در نظام آموزشي جغرافيا 1 ارسال : ١٤٠٢/٠٩/٠١ اسماعيل دويران پذيرش : ١٤٠٢/٠٩/٣٠ چکيده نظريه سازنده گرايي با تأثيرات ژرفي که بر رويکردهاي يادگيري و تدريس داشته است ، چشم انداز و نوع نگاه به ماهيت يادگيري و به تبع آن تدريس ، دانش آموز، محتوا، معلم و محيط يادگيري را دچار تغيير اساسي کرده است سينرگوژي مفهومي است برگرفته از تئوري سازنده گرايي که شرايطي فراهم ميکند تا مسئوليت يادگيري از ياددهنده به فراگير منتقل شود.
نظريه سازنده گرايي با تأثيرات ژرفي که بر رويکردهاي يادگيري و تدريس گذاشته است ، چشم انداز و نوع نگاه به ماهيت يادگيري و به تبع آن تدريس ، دانش آموز، محتوا، معلم و محيط يادگيري را دچار تغيير اساسي کرده است (آذرمي بستان آباد و جواديپور،١٤٠٠: اثرات رويکرد سينرگوژي ساختن گرا در نظام آموزشي جغرافيا / اسماعيل دويران ٥٣ ٢).
اين پژوهش با هدف بررسي اصول بکارگيري رويکرد ساختن گرا مبتني بر الگوي سينرگوژي درس هاي جغرافيا در نظام آموزشي دانشگاه نگارش يافته است .
Wager ٥٦ فصلنامه علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره ٣، پائيز ١٤٠٢ يادگيرنده براي مشارکت در فرايند يادگيري، اطمينان از انتقال به موقعيت هاي ضروري توسط يادگيرنده و ارزيابي يادگيري سازنده گرا را لازم داشته و فعاليت هاي يادگيري را خود راهبر دانسته و توسعه تواناييهاي فراشناختي را اساس کار قرار ميدهد (٢ :١٩٩٤,Lebow and Wager).