Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: اولین و بهترین پیشنیاز برای آغاز به کار یک شرکت دانش بنیان داشتن ایده کسب و کار است که میتواند بر پایه مفهوم فنی یا علمی باشد ایدههای جدید و قابل ثبت به عنوان اساس اولیه شرکت جدید ممکن است از منابع مختلفی نشات بگیرد مهمترین قسمت رایج و معمول آن از دانشگاه یا بخشهای تحقیق و توسعه داخل شرکتهای علمی و تحقیق محور منشاء میشود (بریدر و همکاران [i]، 2016). اسـتارتآپها [ii] کسب و کارهای نوپایی هستند که بر اساس یک ایده جدید مبتنی بر یک نیاز به دنبال تولید ارزش و اتخاذ راه حلی برای حل یکی از معضلات اجتماع و گسترش فعالیت خود هستند. در این میان استارتآپهای ورزشی از اهمیت ویژهای در میان کسب و کارهای نوپا برخوردارند (سلیمی و ریحانی، 1398). هدف از پژوهش حاضر پژوهش حاضر ارائه الگوی مدیریت کسب و کارهای استارت آپی در ورزش بود. روش پژوهش: این پژوهش براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی است و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل خبرگان، اساتید، مدیران، صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و مشاوران حوزه صنعت ورزش بوده است و از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شده است. دادههای جمع آوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. یافتهها: این پژوهش با هدف ارائه مدل کسب و کار استارتآپی در ورزش، با 22 مصاحبه انجام شده است. اطلاعات مستخرج از مصاحبهها از منظر مولفههای مشارکت پایدار در ورزش دانشجویی مشتمل بر 271 جمله و 53 کد باز جدید، در جدول شماره 3 آمده است. کدگذاری دادههای حاصل از مصاحبهها در این مطالعه، با سه رویکرد انجام یافته است: 1. کدگذاری باز 2. کدگذاری محوری 3. کدگذاری انتخابی که بعد از طبقه بندی در مدل پارادایمی شکل شماره (1) قرار گرفته شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد با توجه به الگوی نهایی پژوهش نقش منابع در بلوغ کسب و کار پیچیده بوده و تابعی از چگونگی بکارگیری کارا و اثربخش آنها در قالب اکوسیستم بازار و سهم شرکت است.
The purpose of this study was to present a model of startup business management in sports. Therefore, this research is based on the purpose of basic research and has been done in terms of collecting exploratory information using the foundation data theory method. The statistical population included experts, professors, managers, business owners, entrepreneurs, and sports consultants in the sports industry and targeted sampling method with snowball techniques. The collected data were analyzed using open, axial, and selective coding, and the final pattern was extracted. The final model of the total conditions of causal (28 concepts and 2 categories), axial (33 concepts and 2 categories), substrates and fields (21 concepts and 2 categories), strategies (20 concepts and 2 categories), intervention (4 concepts and 1 category), and implications (17 concepts and 2 categories) manage business startup businesses in sport. The Kappa Cohen method was used to measure reliability and quality control. The kappa coefficient was calculated to equal to 0.789, which is located at a valid agreement level. According to the final pattern of research, the role of resources in business maturation is complex and is a function of how effective and effective use in the market ecosystem and company share.