Abstract:
کارآفرینی در یک محیط بسته صورت نمی گیرد بلکه پدیده ای است مبتنی بر روابط علّی و معلولی بین ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. اکوسیستم کارآفرینی، تعامل عوامل مذکور برای توسعه کارآفرینی است که در سالیان اخیر، مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان توسعه بوده است. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر توسعه اکوسیستم کارآفرینی در صنعت سنگ ایران میباشد که از روش آمیخته اکتشافی در دو فاز کیفی (با هدف شناسایی عوامل) و کمّی (با هدف ارزیابی و غربالگری عوامل توسط خبرگان) انجام شد. خبرگان تحقیق، شامل 26 نفر از مدیران حوزه کارافرینی، اساتید و پژوهشگران رشتههای اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی، و کارآفرینان صنعت سنگ ایران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در فاز کیفی تحقیق برای گردآوری اطلاعات، از مصاحبههای نیمه-ساختاریافته و در فاز کمّی، از پرسشنامه استفاده شد. تحلیل مصاحبهها در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا صورت گرفت و منجر به شناسایی 60 عامل شد. سپس برای غربالگری عوامل، از روش دلفی فازی در طی سه راند، انجام شد و نهایتاً 38 عامل بهعنوان مهمترین عوامل موثر بر توسعه اکوسیستم کارآفرینی در صنعت سنگ ایران شناسایی شدند که بهعنوان مثال میتوان به استفاده از ظرفیتهای اجتماعی صنعت، مشروعیت و مقبولیت کارآفرینان در جامعه، ارائه مشوقها و حمایتهای قانونی، مالی و فنی در صنعت سنگ، ایجاد انگیزه کافی برای کارآفرینی در این صنعت، ایجاد شبکههای ارتباطی کارآفرینان صنعت سنگ، توسعه همکاریهای بین المللی، توسعه زیرساختهای این صنعت، و تشخیص و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه در صنعت سنگ، اشاره کرد.
Entrepreneurship does not take place in a closed environment but is a phenomenon based on cause and effect relationships between different economic, social, cultural and political dimensions. The purpose of this research is to identify and evaluate the factors affecting the development of the entrepreneurial ecosystem in Iran's stone industry, which was carried out using a mixed exploratory method in two phases: qualitative (with the aim of identifying factors) and quantitative (with the aim of evaluating and screening factors by experts). became. Research experts included 26 managers in the field of entrepreneurship, professors and researchers in the fields of economics, management and entrepreneurship, and entrepreneurs in Iran's stone industry who were selected by purposeful sampling. In the qualitative phase of the research, semi-structured interviews were used to collect information, and in the quantitative phase, a questionnaire was used. The interviews were analyzed in the qualitative section using the content analysis method and led to the identification of 60 factors. Then, to screen the factors, the fuzzy Delphi method was carried out during three rounds, and finally 38 factors were identified as the most important factors affecting the development of the entrepreneurial ecosystem in Iran's stone industry, for example, it is possible to use the capacities Socialization of the industry, legitimacy and acceptability of entrepreneurs in the society, providing incentives and legal, financial and technical support in the stone industry, creating sufficient motivation for entrepreneurship in this industry, creating communication networks of entrepreneurs in the stone industry, developing international cooperation, He pointed out the development of the infrastructure of this industry, and the recognition and exploitation of entrepreneurial opportunities in the stone industry.