Abstract:
عصر دیجیتال فناوریهایی را ارائه میدهد که به همه جنبههای زندگی انسان کمک میکند و امروزه تقریبا تمام فعالیتهای کاری انسان به ایمیلء اینترنت» رایانه بستگی داردء بنابراین توسعه فناوری دیجیتال تاثیر بسزایی در تغییرات فعالیتهای اقتصادی در جهان دارد. در حال حاضر شرکتهایی قادر به پایداری و توسعهاند که باتوجهبه ارزیابی مداوم نیازهای بازار و ضرورتهای فناوری مدل کسبوکار مناسبتری از رقبا انتخاب کنند. بنا بر نظر محققان عرصه کسبوکارء دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت. تنها با کمک یک الگوی مناسب کسبوکار امکانپذیر است. یک مدل کسبوکار موفق,ء نشاندهنده, راه بهتر نسبت به گزینههای موجود است که میتواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند. موضوع تحقیق حاضرء بررسی مدلهای کسبوکار الکترونیکی در ایران است. روش تحقیق, توصیفی و پیمایشی و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیقء کارشناسان و متخصصین مرتبط با کسبوکارهای الکترونیکی در شهر تهران هستند. ۳۵ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس, بهعنوان اعضاء نمونه انتخاب شدهاند. روش جمعآوری اطلاعات. کتابخانهای و میدانی است. ابزار گردآوری آوری دادههاء پرسشنامه است که از روایی و پایایی تایید شده برخوردار است. نتایج نشاندهنده این است که متغیرهای مورد بررسی شامل طراحی سایت. امکان چت و تبادل اطلاعات. جذابیت بصری سایت. شهرت سایت. خلاقیت. تنوع مناطق جغرافیایی» مدیریت دانشء وفاداری مشتریان» تعداد مشتریان و تنوع خدمات بر موفقیت کسبوکارهای الکترونیکی در ایران تاثیرگذار هستند.
The digital age offers technologies that help all aspects of human life and today almost all human work activities depend on email, internet, computer, so the development of digital technology has a significant impact on the changes in economic activities in the world. Currently, there are companies capable of sustainability and development that choose a more suitable business model from competitors according to the continuous evaluation of market needs and technological requirements. According to business researchers, achieving a suitable competitive position for a company is only possible with the help of a suitable business model. A successful business model represents a better way than existing options that can offer more value to a distinct group of customers and return more profits to the company. The subject of the present research is the investigation of electronic business models in Iran. The research method is descriptive and survey and the type of research is applied. The statistical population of the research are experts and specialists related to electronic businesses in Tehran, 35 people have been selected as sample members through available sampling. The method of collecting information is library and field. The data collection tool is a questionnaire that has confirmed validity and reliability. The results show that the investigated variables, including site design, the possibility of chatting and exchanging information, the visual appeal of the site, the reputation of the site, creativity, the diversity of geographical areas, knowledge management, customer loyalty, the number of customers and the variety of services have an impact on the success of electronic businesses in Iran. .