Abstract:
مدرسه درس به عنوان یک سیستم اجتماعی محلی برای تعلیم و تربیت است. دانش آموزان به عنوان یک گروه اجتماعیء دارای باورها هنجارها و ارزشهای مشترکی هستند. ء به طوری که اصطلاحا به آن یک اجتماع کوچک میگویند. مدیریت مدرسه همانند مدیریت سایر موقعیتهای اجتماعی, مستلزم داشتن مهارت در کارکردهای چون طراحی سازماندهی, رهبری نظارت کنترل و ارزشیایی است. توجه به این وظایف و انجام درست آنء مدرسه درس و محیط آموزشی را برای دانش آموزان موثر و لذت بخش خواهد کرد. موضوعاتی که در رابطه با مدیریت مدرسه مطرح میشود. اعم از نظم و کنترل و هدایت فعالیتها. انواع فعالیتهای آموزشی» عوامل تاثیر گذار خارج از مدرسه بر رفتار دانش آموزان انواع رفتارهای مشکل آفرین و راهبردهای مدیریتی لازم جهت کنترل و اصلاح رفتارهای نامطلوبء تمایلات و گرایشهای شخصی معلم در رابطه با دانش آموزان و تنوع و انعطاف پذیری در اجرای روشهای آموزش است. منظور از محیط در مباحث آموزشی, فضاء صداء لحن و جوی است که بر یک محیط خاص حاکم است. محیط مدرسه نقش حیاتی و نیرومندی در عملکرد تحصیلی» روانشناختی و رفتاری دانش آموزان به عهده دارد. محیط مدرسه را به صورت بافتهای اجتماعی, روانشناختی» و آموزشی که در آنها یادگیری رخ میدهد و بر نگرشها و پیشرفت دانش آموز تاثیر می گذاردء تعریف کرده است. منظور از ادراک دانش آموزان از محیط مدرسه. ء ادراک یا برداشتی است که دانش آموز از ویژگی های مختلف روانی- اجتماعی مدرسه خود دارد. یکی از عواملی که در امر آموزش و تعلیم و تربیت همواره حائز اهمیت بوده و هست. محیطی است که در آن فرآیند یادگیری و آموزش انجام میشود.