Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش غیرحضوری در دوران کرونا بر کیفیت زندگی معلمان انجام شده است . برای جمعآوری اطلاعات از ابزارپرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.. روش مورد استفاده در این پژوهش ، روش پیمایشی بود که مبتنی بر پارادیم کمیگرایی و اثباتگرایی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی و روشهای تحلیل همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای تدریس در منزل، استفاده زیاد از گوشی و کامپیوتر، کاهش تعاملات بین فردی در محیط کار، نبود اوقات فراغت کافی، مشکلات شبکه شاد و تهیه ابزار فناورانه با کیفیت زندگی رابطه منفی و معناداری دارند. در مقابل، بین توسعه حرفهای و شغلی و کیفیت زندگی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. بعلاوه نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره برای بررسی اثر همزمان ابعاد آموزش غیر حضوری بر کیفیت زندگی نشان داد که مقدار ضریب همبستگی ابعاد آموزش غیر حضوری بر کیفیت زندگی معلمان 0.829 - است. پس میتوان نتیجه گرفت رابطه بین آموزش غیر حضوری و کیفیت زندگی معلمان منفی است و تقریبا 68 درصد از تغییرات متغیر کیفیت زندگی توسط ابعاد آموزش غیر حضوری تبیین میشود. به طوری که متغیرهای استفاده زیاد از گوشی و کامپیوتر، مشکلات شبکه شاد و توسعه حرفهای و شغلی بیشترین تاثیر را بر کیفیت زندگی معلمان دارند. با توجه به نتایج میتوان گفت کیفیت زندگی معلمان به میزان زیادی در دوران کرونا تحت تاثیر تدریس غیر حضوری قرار گرفته است که پیشنهاد میشود برای مواجه با مشکلات مشابه برنامه ریزیهای دقیق و جامعی صورت گیرد.
The present study was conducted with the aim of determining the impact of non-attendance education
during the Corona era on the quality of life of teachers. A researcher-made questionnaire was used to
collect information. The method used in this research was a survey method based on the paradigm of
quantification and positivism. In order to analyze the data, descriptive statistics indices and methods of
correlation analysis and path analysis were used. The findings of the research showed that the variables
of teaching at home, excessive use of phones and computers, reduction of interpersonal interactions in
the work environment, lack of enough free time, problems with happy networks and provision of
technological tools have a negative and significant relationship with quality of life. On the contrary, a
positive and significant relationship was observed between professional and job development and
quality of life. In addition, the results of the multivariate regression test to investigate the simultaneous
effect of non-attendance education dimensions on quality of life showed that the correlation coefficient
value of non-attendance education dimensions on teachers' quality of life is -0.829. So, it can be
concluded that the relationship between non-attendance education and teachers' quality of life is
negative, and almost 68% of the changes in the quality of life variable are explained by the dimensions
of non-attendance education. So that the variables of excessive use of phones and computers, happy
network problems, and professional and career development have the greatest impact on the quality of
life of teachers. According to the results, it can be said that the quality of life of teachers has been
greatly affected by non-attendance teaching during the Corona era, and it is suggested to make detailed
and comprehensive plans to face similar problems.