Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی مفاهیم و مدل های جلب مشارکت در فعالیت های مذهبی محلی است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی بود که با مطالعه کتابخانه ای و مرور اسنادی منابع موجود انجام شد. برای انجام این تحقیق ابتدا منابع مرتبط با مشارکت، مشارکت مذهبی و اثرات اجتماعی مشارکت در فعالیت های مذهبی بررسی و دیدگاه های نظری مرتبط با مشارکت مذهبی تبیین شد. نتایج نشان داد که نظریه کنش موجه «آیزن و فیش باین»(1980)، گونه شناسی انواع مشارکت «هلی» (2001) و الگوی جلب مشارکت فعالیت های قرآنی سیدی(1402) از جمله دیدگاه هایی هستند که در این زمینه کاربرد دارند. با بهره گیری از این پژوهش ها می توان در جهت جلب حداکثری مشارکت فعالان مذهبی و نمازگزاران مساجد، اقدامات موثرتری انجام داد و در جهت افزایش مشارکت، انسجام و سرمایه اجتماعی در جامعه گام برداشت.
The purpose of this research was to identify the concepts and models of attracting participation in local religious activities. This was an applied research that was done by library study and document review of sources. In this study, firstly, sources related to participation, religious participation and social effects of participation in religious activities were examined and theories related to participation were investigated. The results showed that the theory of justified action by "Ajzen and Fishbein" (1980) , the typology of participation by "Helly" (2001) and the model of attracting participation in Quranic activities by "Seyedi" (2023) are among the theories that are used in this field. By using these theories, it is possible to take more effective measures to attract the maximum participation of religious activists and mosque worshipers and to increase participation, cohesion and social capital in the society.
Machine summary:
به علاوه، امکان مشارکت مذهبی مردان و زنان متاهل نسبت به دوران تجرد به میزان 4 الی 8 درصد افزایش یافته بود و این بدین معناست که ازدواج بر مشارکت مذهبی تاثیر مثبت و معنادار داشت(استلزنبرگ، بلیر و وایت 1 ، 199 > در جمع بندي مطالب عنوان شده محقق به دنبال شناسايي مفاهيم و مدلهاي ارتباطي مرتبط با جلب مشارکت در فعاليتهاي مذهبی محلي Stolzenberg, Blair & Waite تعریف مفهومی مشارکت 1 مشارکت از نظر لغوی، به معنای همکاری دوجانبه و متقابل افراد برای انجام یک امر و از منظر جامعهشناسی، نوعی فرایند تعاملی چند سویه است (ازکیا و غفاری، 1380).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(2): گونه شناسی مشارکت بر اساس ملاک های مختلف(هلی، 2001) الگوي جلب مشاركت فعاليت هاي قرآني در حوزه فعاليت هاي فرهنگي- مذهبي اسلامي، فعالیتهای قرآنی نیز یکی از مهمترین فعاليت هاي اين حوزه شناخته شده كه منجر به توسعه خیر در جامعهاند؛ زیرا بخش زیادی از قرآن توصیه به خیرخواهی و نیکوکاری است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(3): الگوی جذب مشارکت های مردمی در فعالیت های قرآنی(سیدی، 1402) یکی از راهبردهای مؤثر در توسعه فعالیتهای مجامع خیرین حضور افراد مؤثر اجتماعی در این مجامع است كه عنوان یکی از مداخله گرهای مهم شناسایی شده است.