Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رابطهی باورهای فراشناخت با امید به تحصیل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر نهاوند با میانجی گری هوش هیجانی، انجام شد. تحقیق حاضر با موضوع رابطه ی باورهای فراشناخت با امید به تحصیل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر نهاوند با میانجیگری هوش هیجانی از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش و ماهیت توصیفی همبستگی بود. روش انجام کار به دو شیوه کتابخانهای و میدانی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر نهاوند به تعداد 2544 بود که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری این تحقیق براساس جدول مورگان و کرجسی ابتدا شیوه خوشهای مدارس و کلاسها و سپس به روش تصادفی ساده به تعداد 334 نفر دانشآموزان انتخاب شد. در بین متغیرهای مورد بررسی در پژوهش حاضر هوش هیجانی بیشترین میانگین و باورهای فراشناخت، کمترین میانگین را کسب کردند. نتایج حاصل نشان داد که امید به تحصیل با نقش میانجی هوش هیجانی به میزان 49% تحت تاثیر باورهای فراشناخت میباشد. امید به تحصیل با نقش میانجی هوش هیجانی به میزان 49% تحت تاثیر باورهای مثبت درمورد نگرانی میباشد. امید به تحصیل با نقش میانجی هوش هیجانی به میزان 37% تحت تاثیر باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری و خطر افکار منفی میباشد امید به تحصیل با نقش میانجی هوش هیجانی به میزان 39% تحت تاثیر اعتماد شناختی میباشد امید به تحصیل با نقش میانجی هوش هیجانی به میزان 49% تحت تاثیر باورها در مورد نیاز به کنترل افکار میباشد امید به تحصیل با نقش میانجی هوش هیجانی به میزان 59% تحت تاثیر خودآگاهی شناختی میباشد.
This research was conducted with the aim of investigating the effect of metacognitive beliefs on the hope of education of secondary school girls in the second year of Nahavand city with the mediation of emotional intelligence. The current research was about the relationship between metacognition beliefs and the hope of education of female students of the second year of middle school in Nahavand city with the mediation of emotional intelligence in terms of applied purpose and correlational in terms of method and descriptive nature. The method of doing the work was carried out in two ways: library and field. The statistical population of this research included all 2544 female students of the second year of high school in Nahavand city, who were studying in the academic year 1401-1402. The statistical sample of this research was selected based on the table of Morgan and Karjesi, first by the cluster method of schools and classes, and then by simple random method in the number of 334 students. Among the investigated variables in the present study, emotional intelligence obtained the highest mean and metacognitive beliefs obtained the lowest mean. The results showed that hope for education with the mediating role of emotional intelligence is 49% influenced by metacognitive beliefs. Hope to study with the mediating role of emotional intelligence is 49% influenced by positive beliefs about worry. Hope to study with the mediating role of emotional intelligence is 37% influenced by negative beliefs about uncontrollability and the risk of negative thoughts. Hope to study with the mediating role of emotional intelligence is 39% influenced by cognitive trust. Emotional intelligence is 49% influenced by beliefs about the need to control thoughts. The hope of education with the mediating role of emotional intelligence is 59% influenced by cognitive self-awareness.