Abstract:
هدف مقاله بررسی پیامدهای تربیتی معرفت شناسی پیاژه و نقد آن براساس دیدگاه علامه طباطبائی است. روش پژوهش «تحلیل اسنادی» است؛ تمام منابع و مراجع مرتبط با اندیشههای پیاژه و علامه طباطبائی بررسی گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد علامه در نظام تربیت، از همان دوران اولیه کودکی به معرفتشناسی فطری و توحیدی در کودک اعتقاد دارد که آموزش، هدایت و راهنمایی وی را تسهیل میکند. پیاژه با توجه افراطی معرفتشناسی مبتنی بر زیستشناسی و جانورشناسی، از اهمیت معرفت کامل توحیدمحور غافل مانده است. معرفتشناسی پیاژه؛ شناخت ژنتیکی، طبیعت مادی، بیتوجهی به حاکمیت اساسی خداوند در جریان کسب معرفت، محدود بودن قلمرو معرفت بر بنیادهای مادی، مارکسیسم، بیتوجهی مبانی دینی و فرهنگی در جریان شناخت است که با توجه دیدگاه طباطبائی نقد گردیده است. تربیت مدنظر علامه ویژگیهایی چون تاکید بر شناخت فطری و حضوری، دینگرایی، اراده را دارد. آموزش اعتقاد مبتنی بر بنیانهای استواری مانند توحیدمحوری، ایمان (شناخت، عاطفه و عملکرد) به متربی در دوران کودکی میتواند بهمثابه شاخصهای نقد تعلیم و تربیت پیاژه استفاده شود. همچنین دیدگاه علامه طباطبائی به سبب توجه همزمان ابعاد مادی، معنوی، توحیدی کودک، دیدگاه غنیتر و همهجانبهتری نسبت به تعلیم و تربیت فراگیران دارد.
This paper seeks to investigate the educational consequences of Piaget's epistemology and its criticism based on Allameh Tabatabai’s point of view. The research method is documentary analysis. All sources and references on the thoughts of Piaget and Allameh Tabatabai have been reviewed. According to the research results, Allameh believed that, in very early childhood, innate and monotheistic epistemology facilitates education and guidance. However, Piaget, with his extreme attention to epistemology based on biology and zoology, neglected the importance of complete monotheistic knowledge. Piaget's epistemology has features such as genetic knowledge, material nature, neglecting the basic sovereignty of God in the process of acquiring knowledge, the limitation of the realm of knowledge to material foundations, Marxism, and neglecting religious and cultural foundations in the process of knowledge, which have been criticized according to Tabatabai's point of view. On the other hand, Allameh's epistemology has features such as emphasis on innate and intuitive knowledge, religiosity, and will power. Teaching beliefs and solid foundations, such as monotheism and faith (knowledge, emotion and performance), to children is what is lacking in Piaget's education and training. Therefore, Allameh Tabatabai's point of view has a richer and more comprehensive view of the education and training of learners due to its simultaneous attention to the material, spiritual, and monotheistic aspects of children.
Machine summary:
نظريه معرفتشناسي ديني دوره کودکي از ديدگاه علامه طباطبائي نوزاد با تولد خود، به معرفت فطري و شناختي مجهز است که ارزش و اعتبار بالايي در نظام يادگيري وآموزش و پرورش وي دارد.
برخلاف ديدگاه معرفتشناسانه پياژه که انسانمحور (Humanistic)، زيستشناسانه و فاقد غايت است و عقل محدود انسان مرجع مستقل و منفک از موارد ديگر، منبع تصميمگيري در هر موضوعی است، علامه به درستي در طرح مباحث گوناگون و از جمله معرفتشناسي، توجه به متربي و خداوند را بهمثابه دو عنصر اساسي و مرتبط با يکديگر مطمحنظر قرار ميدهد، بهگونهايکه در معيت يکديگر و بهطور وابسته بوده و جداي از يکديگر مطرح نميشوند.
نقد پيامدهاي تربيتي معرفتشناسي پياژه از ديدگاه علامه طباطبائي اعتقاد به دانش فطري و توحيدي يکي از مواردي است که نقش اساسي در تربيت انسان دارد.
برخلاف ديدگاه پياژه، علامه طباطبائي با طرح شناخت ديني و فطري و نیز روانشناس روسی لو ويگوتسکي پيشنهاد کردند که ذهن کودکان در يک زمينه فرهنگي ـ اجتماعي رشد کند تا تعاملات با يک موضوع فيزيکي که پياژه پيشنهاد کرده است (سنه و همکاران، 1387).
Carey Susan, Deborah Zaitchik, Igor Bascandziev, 2017, Theories of development: In dialog with Jean Piaget, Harvard University: https://www.
, 1999, Wittgenstein and Piaget: A critique of mechanistic theories of meaning, Paper presented at the annual meeting of the Jean Piaget Society, Philadelphia, PA Nobuki, Watanabe, 2017, "Accelerated Cognitive Development-Piaget’s Conservation Concept", Journal of Educational and Developmental Psychology; V.
A Dialogue between New Probabilistic Models of Learning and the Theories of Jean Piaget", Human Development, V.