Abstract:
گسترش روز افزون محبوبیت بازیهای رایانهای در میان کودکان و نوجوانان» محققان را بر آن داشته است تا به مطالعه تاثیرات شناختی» عاطفی و رفتاری این بازیها بر استفادهکنندگان بپردازند. هدف این پژوهش مطالعه تاثیر بازیهای رایانهای بر خشونت و افت تحصیلی دانشآموزان میباشد. این تحقیق با روش پیمایشی با استفاده از نظریه آشیانه رشدء نظریه رضایتمندی بلمر کاتزء» نظریه فرا واقعیت بودریار انجام گرفته است و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه بوده است. جامعه آماری آن دانشآموزان پسر مقطع اول متوسطه شهر قم بودند که حجم نمونه ۳۰۰ نفر که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد متغیر مستقل بازیهای رایانهای بر افت تحصیلی با۰,۲۳۰، خشونت با ۰,۲۶۷ رابطه معنی دار و مستقیمی دارد هر چند به میزان کمی تاثیر داشته است. نتیجه تحقیق بیانگر آن است که میزان استفاده از بازیهای رایانهای در بین دانش آموزان زیاد بوده ولی میزان خشونت و افت تحصیلی در بین آنها کم بوده است. همچنین میزان استفاده از بازیهای رایانهای بر افت تحصیلی و خشونت کاربران آن تاثیر میگذارد.