Abstract:
عصر کنونی، به عنوان عصر اطلاعات یا دانایی نام گرفته است. در این عصر، فناوری اطلاعات به عنوان طرز تفکر جدید، تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و سازمان ها نیز به طور شدیدی تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار گرفته اند، به گونه ای که تصور سازمان امروزی بدون فناوری اطلاعات و کاربری آن غیر ممکن به نظر می رسد. فناوری اطلاعات و ارتباطات یک ابزار جهانی است که با شیوه های مختلف در سازمان ها به کار گرفته می شود، از اتوماسیون های ساده و تسهیم اطلاعات گرفته تا فرایندهای پیشرفته تحقیق و توسعه از جمله مدیریت کردن دانش. استفاده از فناوری اطلاعات و ابزار های آن می تواند به عنوان زیر ساخت مدیریت دانش محسوب و در ایجاد فرایندهای مدیریت دانش نقش حیاتی را ایفا نموده و در جمع آوری، تبدیل و انتقال داده ها، اطلاعات و دانش نقش کلیدی داشته باشد. چنانچه سامانه مدیریت دانش در سازمانی فعال شود، به دلیل وجود آسیب های احتمالی در ابعاد مختلف، امکان استفاده مناسب از این سامانه و مدیریت نمودن دانش کارکنان با تجربه این سازمان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. لذا شناسایی و تبیین آسیب های احتمالی سامانه فناوری اطلاعات به عنوان زیر ساخت تحقق مدیریت دانش در یک سازمان دولتی یا شرکت خصوصی و ارایه الگوی مناسب جهت بسط و توسعه این سامانه به همه اجزای سازمانی آن بسیار مهم است. در این مقاله که بر اساس یک تحقیق توصیفی تهیه شده است سعی می شود با توجه به دیدگاه خبرگان دو حوزه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش و نیز بررسی میدانی در یک سازمان حقیقی، آسیب های احتمالی در این زمینه را شناسایی نموده و با به کارگیری روش های آمار توصیفی و استنباطی، آسیب های اثرگذار در ابعاد سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه های ارتباطی، امنیتی و نیروی انسانی را تبیین و در هر بعد 10 آسیب اصلی را معرفی نماید.
Our age is known as the era of information or knowledge. Information technology, as a new perspective and strategy, has affected all aspects of our lives. Organizations are also heavily affected by information technology, in a way that nowadays it is impossible to imagine an organization without information technology and its application. Information technology and communication is a universal tool that has various applications in different organizations, ranging from simple automation and information sharing to advanced research and development processes such as managing knowledge. Apllication of information technology and its tools can be a basis for knowledge management and plays a key role in developing knowledge management processes and can be influential in collecting and transferring the knowledge and data.If an organization makes use of a knowledge management system, because of some likely problems on the way of its application, appropriate use of this system and managing the knowledge of experienced employees might face certain difficulties. Therefore, identification of the challenges in front of information technology system (as a basis for realization of knowledge management in a public organization or private company) and offering a suitable model for development and expansion of this system to all of the organizational sections, is very important. This descriptive study aims at identifying probable vulnerabilities in the fields of information technology and knowledge management with the help of experts’ opinions and field study of a substantive company. Afterwards, with descriptive and inductive statistical methods, influential challenges in the aspects of software, hardware, communication networks, security, and human resource are specified and 10 of the main vulnerabilities in each aspect are presented.
Machine summary:
لذا شناسايي و تبيين آسيب هاي احتمالي سامانه فناوري اطلاعات به عنوان زير ساخت تحقق مديريت دانش در يک سازمان دولتي يا شرکت خصوصي و ارائه الگوي مناسب جهت بسط و توسعه اين سامانه به همه اجزاي سازماني آن بسيار مهم است .
در اين مقاله که بر اساس يک تحقيق توصيفي تهيه شده است سعي ميشود با توجه به ديدگاه خبرگان دو حوزه فناوري اطلاعات و مديريت دانش و نيز بررسي ميداني در يک سازمان حقيقي، آسيب هاي احتمالي در اين زمينه را شناسايي نموده و با به کارگيري روش هاي آمار توصيفي و استنباطي، آسيب هاي اثرگذار در ابعاد سخت افزاري، نرم افزاري، شبکه هاي ارتباطي، امنيتي و نيروي انساني را تبيين و در هر بعد ١٠ آسيب اصلي را معرفي نمايد.
• فنـاوري اطلاعـات : فنـاوري اطلاعـات بـه مجموع هـاي از ابزارهـا، فنون و روش هـاي ذخيره سازي، پردازش ، اشاعه و توليد اطلاعات گفته ميشود (حسن زاده ؛ ١٣٨٧) • مديريت دانش : عبارت اسـت از؛ فرآيند کشـف ، کسـب ، خلق ، تسـهيم ، نگهداري، ارزيابي و به کارگيري دانش مناســب در زمان مناســب توســط افراد مناســب در سـازمان اسـت که از طريق پيوند بين منابع انسـاني، فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد ساختاري مناسب براي دستيابي به اهداف سازماني صورت ميپذيرد (افرازه ؛ .
• نبود تجهيزات ســخت افزاري مخصــوص انجام عمليات ذخيره و بازيابي در پايگاه داده راهکارهاي رفع آسيب هاي سخت افزاري در جهت بسط و توسعه سامانه مديريت دانش در سازمان • ايجاد ساز و کار مناسب جهت تأمين سخت افزار سازمان .