Abstract:
هدف:پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اثربخشی تبلیغات تاییدکنندگان مشهور با توجه به اثر تعاملی داخلی سازی و شناسایی منابع بر رفتار ونگرش مصرف کننده در بانک های خصوصی استان تهران صورت پذیرفته است. روش: روش مورداستفاده در این تحقیق روش ترکیبی(کیفی -کمی) است.روش کیفی مبتنی بر رویکرد مفهوم سازی بنیادی و روش کمی مبتنی بر رویکرد توصیفی – پیمایشی و با هدف کاربردی می باشد. در بخش کیفی با رویکرد مرور سیستماتیک (فراترکیب) در حوزه موضوع اثربخشی تبلیغات تاییدکنندگان مشهور از کنفرانسها و ژورنال ها مختلف و معتبر در باز زمانی 1997 تا 2022 و در داخل کشور نیز از سال 1390تا 1400 تأمین شد است. شروع فرایندتحلیل دادهها مفاهیم و ابعاد با کدگذاري باز در نرمافزار maxqda و محاسبه شاخص کاپا پایایی با مقدار ۰.۸۹ ارزیابی شد مورد تایید قرار گرفت. سپس مدل نهایی با روش دلفی مورد اعتبارسنجی قرارگرفت در بخش کمی به منظور آزمودن مدل در بین مشتریان بانک های خصوصی درسطح استان تهران با روش نمونه گیری ترکیبی ۲۴۵ پرسشنامه با نرم افزار pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتیجه گیری: در بخش کیفی با در نظر گرفتن شاخص ها و معیار های ورودی، ۵۵۶ مقاله و پایان نامه(فارسی و انگلیسی) مرتبط به موضوع تبلیغات تاییدکنندگان مشهور بررسی شد در نهایت نتایج استخراج شده از 28 مطالعه (16 مطالعه انگلیسی و 12 مطالعه فارسی) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نهایت در بخش کمی روابط بین مدل تحقیق نیز بررسی شد 11 رابطه تایید شده اند اما 4 رابطه تایید نشدند.
purpose: this research has been conducted to design an effective model for celebrity endorsers’ advertising considering the interaction effect of internalization and resource identification on the behavior and attitude of the consumer in private banks of the tehran province
methodology: the mixed method (qualitative-quantitative) was used in this research. the qualitative method is based on the fundamental conceptualization approach, and the quantitative method is based on the descriptive-survey approach with a practical goal. in the qualitative part with the systematic (meta-synthesis) review approach, the statistical population includes all the research conducted in the area of effectiveness of the celebrity endorsers’ advertising from various authenticated conferences and journals from 1997 to 2022 internationally and from 2011 to 2021 domestically. at the beginning of the data analysis, the concepts and dimensions were assessed in the maxqda software using open coding, and cohen’s kappa reliability index was calculated and confirmed at 0.89. then the final model was evaluated using the delphi method. 245 questionnaires were analyzed using the pls software to test the model among the clients of private banks in the tehran province using the mixed sampling method
conclusion:in the qualitative part considering the input indexes and criteria, 556 articles and dissertations (farsi and english) related to the celebrity endorsers’ advertising subject were studied. the results extracted from 28 studies (16 english and 12 farsi) were analyzed ultimately. finally, the relationships between the models of the research were studied in the quantitative part. 11 relationships were confirmed, but 4 were not confirmed