Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین خودتنظیمی شناختی و عاطفی با اختلال یادگیری در دانش آموزان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس ابتدائی در شهر پاوه در سال تحصیلی 1403 - 1402 بود. نمونه آماری برابر با 15 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی هدفمند انتخاب گردید. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری پیرسون، رگرسیون در سطوح استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین خودتنظیمی شناختی و عاطفی با اختلال یادگیری در دانش آموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بنابراین دانش آموزانی که توانایی و شناخت به خودتنظیمی شناختی و عاطفی دارند کمتر دچار اختلال یادگیری خواهند شد.
The purpose of this research was to investigate the relationship between cognitive and emotional self-regulation and learning disorders in students. The statistical population of this research included all elementary school students in Paveh city in the academic year of 1402-1403. The statistical sample is equal to 15 people who were selected by purposeful random sampling. The research method was a correlational description. The required data were collected through Bofard's self-administered questionnaire. Pearson's statistical tests, regression at inferential levels were used to analyze the data. The results showed that there is a direct and significant relationship between cognitive and emotional self-regulation and learning disorders in students. Therefore, students who have the ability and knowledge of cognitive and emotional self-regulation will suffer less learning disorders.