Abstract:
هر بحران بزرگی از جمله بیماریهای همهگیری همچون ویروس کرونا فرصتهایی را برای
بازنگری در سیستمهای جوامع (اجتماعی، اقتصادی و آموزشی) ایجاد کرده و آنها را در برابر
شوکهای بعدی مقاومتر میکند. این امر، در مورد مناطق روستایی نیز صادق است، به-
طوریکه شیوع بیماری کرونا جوامع روستایی را با چالشهای مختلفی مواجه کرده است و
در نتیجه توسعه روستایی پس از کرونا نیازمند الگوها و سیستمهای متفاوتی برای آموزش و
برنامهریزی برای مناطق روستایی میباشد. بدینسان، هدف از این پژوهش بررسی کاربرد
روشهای آموزشی یادگیری مبتنی بر مبایل (Mobile Learning) در توسعه روستایی پس از
کرونا روستای امیر شهرستان الشتر است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث
ماهیت و روش توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق را روستاییان امیر شهر الشتر به -
تعداد 1626 نفر (سرشماری 1395) تشکیل میدهند که از این میان با توجه به فرمول کوکران
310 نفر به عنوان حجم نمونه به شیوه نمونهگ یری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و
تحلیل دادهها نیز از آزمونهای همبستگی و مقایسه میانگین استفاده شد. یافته ها نشان داد که
میزان تمایل روستاییان به استفاده از روش مبایل لرنینگ (یادگیری مبتنی بر مبایل) در
آموزشهای برنامههای توسعه روستایی در دوران پس از کرونا در حد بالایی است. توجه به
ویژگیهایی نظیر یادگیری خرد، تکرار با فاصله، آموزش دیگر روستاییان به یکدیگر، آموزش
در لحظه، بازیسازی، ابزار متنی نوشتاری موبایل، یادگیری ریسپانسیو و یادگیری از همه جا
رابطه معنیداری با توسعه روستایی پس از کرونا در روستای امیر الشتر دارد. همچنین بین
نگرش افراد با سطح تحصیلات مختلف تفاوت معنی دار در کاربرد روش آموزشی میابل لرنینگ
در برنامههای توسعه روستا وجود داشت.
Every major crisis, including epidemic diseases such as the corona virus, creates opportunities to review the systems of societies (social, economic and educational) and make them more resistant to the next shocks. slow This is true for rural areas as well, so that the outbreak of Corona disease has faced various challenges in rural communities and as a result, rural development after Corona requires different models and systems for education and programs. It is small for rural areas. Thus, the purpose of this research is to investigate the application of mobile learning educational methods in post-coronavirus rural development of Amir village, Aleshtar county. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature and method. The statistical population of the research consists of 1626 villagers of Amir Aleshtar county (1395 census), of which 310 people were selected as the sample size according to Cochran's formula by simple random sampling. Correlation and mean comparison tests were also used to analyze the data. The findings showed that the willingness of villagers to use the mobile learning method (learning based on mobile phones) in the training of rural development programs in the post-corona era is high. Paying attention to features such as micro-learning, repetition with distance, teaching other villagers to each other, teaching in the moment, making games, mobile text writing tools, responsive learning and learning from everywhere has a meaningful relationship with rural development after Corona in The village of Amir Aleshtar has. Also, there was a significant difference between the attitudes of people with different education levels in the application of mobile learning educational method in village development programs.