Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فراهیجان، شخصیت آندروژنی و عملکرد خانواده در پیشبینی رفتارهای غیرمولد دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر ارومیه بود که تعداد آنها 7315 نفر بودند. از این جامعه با استفاده جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکس (2012)، پرسشنامه فراهیجان میتمنسگرابر و همکاران (2009)، مقیاس نقش جنسیت بم (1974) و پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (2003) استفاده شد. دادهها به کمک همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین فراهیجان مثبت با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین فراهیجان منفی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین شخصیت آندروژنی با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین عملکرد خانواده و مؤلفههای آن با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شخصیت آندروژنی، عملکرد خانواده و فراهیجان مثبت و منفی قادر به پیشبینی تغییرات رفتارهای غیرمولد تحصیلی هستند.
The present study was conducted with the aim of investigating the role of meta-emotion, androgynous personality and family functioning in predicting the unproductive behaviors of female students of the second year of high school. This research is descriptive of the type of correlation studies. The statistical population of this research was the female students of the second year of high school in the academic year of 2022-2023 in Urmia city, their number was 7315, and from this population, using Morgan's table and using random cluster sampling method, the number 364 people were selected. To collect data, Rimex's non-productive academic behavior questionnaire (2012), Mitmansgraber et al.'s meta-emotion questionnaire (2009), Bam's gender role scale (1974) and Epstein et al.'s (2003) family functioning questionnaire were used. The data were analyzed with the Pearson's correlation and step-by-step regression analysis. The results of the research showed that there is a negative and significant relationship between positive meta-emotion and unproductive academic behaviors. there is a positive and significant relationship between negative meta-emotion and unproductive academic behaviors. There is a negative and significant relationship between androgynous personality and unproductive academic behaviors. There is a positive and significant relationship between family functioning and it’s components with academically unproductive behaviors. Also, the results of the regression analysis showed that androgynous personality, family functioning, and positive and negative meta-emotion are able to predict changes in academically unproductive behaviors.