Abstract:
نبود نهادنگاشتی مطلوب در حوزۀ خیرخواهی کشور آسیبهای فراوانی را به این حوزه وارد کرده است. عملکرد حوزۀ تکافل اجتماعی کشور درحالحاضر بهصورت یکپارچه و همهجانبه نبوده و بیشتر نگاه بخشی و جزیرهای به آن شده است. نبود ترسیمی جامع از تمامی ابعاد این موضوع مهم و شناسایی نهادها و عناصر مهم و مؤثر دخیل در بسیاری از تحقیقات انجام شده و در مقام عمل مغفول مانده است؛ ازاینرو در این تحقیق، برای پرسشهای اساسی در حوزۀ تکافل اجتماعی پاسخهای مناسبی یافت شده است. پاسخ به پرسشهایی مانند طراحی این نهادنگاشت بر چه مبانی استوار است، وضعیت موجود حوزۀ تکافل اجتماعی در ایران چگونه است، چه کنشگرانی میتوانند مستقیم یا غیرمستقیم در عملکرد صحیح این نگاشت نهادی نقشآفرینی کنند، مختصات ساختاری و عملکردی این نگاشت نهادی چگونه خواهد بود و این نگاشت نهادی چه برونداد و اهدافی را دنبال میکند. برای پاسخ به این پرسشها و پرسشهایی از این قبیل، توصیههای سیاستی از روش تحلیلی−توصیفی کشف و از طریق پرسمان خبرگانی میزان روایی و پایایی (میزان مطابقت و ضرورت) هریک از توصیهها اندازهگیری شده است. سپس با تأکید بر توصیههای تأییدشده از طرف خبرگان و با اتخاذ نگرشی جامع، نهادنگاشتی هشتلایه، متشکل از نهادهای سیاستگذار، تنظیمگر، ناظر، فرهنگساز، آموزش، تسهیلگر، خدمترسان و کنشگران انفرادی ترسیم شده است تا مسیر بهبود و ارتقابخش خیریۀ کشور هموارتر شود.
AbstractThe lack of proper institutional mapping in the field of benevolence of the country has caused many damages to this field. Currently, the performance of social takaful in the country is not integrated and comprehensive, and it is mostly viewed as a part and island. The absence of a comprehensive drawing of all aspects of this important issue and the identification of important and effective institutions and elements involved in many researches has been neglected in practi Therefore, in this research, appropriate answers were found for basic questions in the field of social takaful. Answers to questions such as what the design of this mapping institution is based on, what is the current situation of social takaful in Iran, which actors can directly or indirectly play a role in the proper functioning of this mapping institution, how will the structural and functional coordinates of this mapping institution be? and what outputs and goals this organization pursues. In order to answer these and similar questions, policy recommendations were discovered using the analytical-descriptive method and the validity and reliability of each recommendation was measured by asking experts. Then, by emphasizing the recommendations approved by the experts and by adopting a comprehensive approach, an eight-layer institutional map was drawn, consisting of policy-making, regulatory, monitoring, culture-creating, training, facilitating, service providers, and individual activists, so that the path of improvement and promotion of the country's charity will be smoother.