Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دینداری بر اخلاق کسبوکار با نقش میانجی نگرش پولی در شهر یزد میپردازد. این پژوهش بهلحاظ هدف از نوع کاربردی، بهلحاظ روش از نوع توصیفی−همبستگی و بهلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی−مقطعی محسوب میشود. جامعه آماری، صاحبان کسبوکارها در شهر یزد بوده، که تعداد 188 نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد و محققساخته استفاده شده است که پایایی آن بهوسیله آزمونهای آلفای کرونباخ و ضریب مکدونالد و روایی آن بهوسیله ماتریس فورنل− لارکر مورد تأیید قرار گرفته و سرانجام، دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS تحلیل شده است. همچنین، برازش مدل با استفاده از شاخصهای گوناگون بررسی و تأیید شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد دینداری تأثیر مثبت و معناداری بر اخلاق کسبوکار و نگرش پولی دارد. نگرش پولی تأثیر مثبت و معناداری بر اخلاق کسبوکار داشته و نگرش پولی در رابطه بین دینداری و اخلاق کسبوکار نقش میانجی دارد. با توجه به نتایج، ارتقای اخلاق کسبوکار در بین صاحبان کسبوکارهای شهر یزد مستلزم تقویت دینداری است. توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر نگرش پولی ضروری است.
The present study examines the effect of religiosity on business ethics with the mediating role of money attitude in Yazd city. This research is applied in terms of purpose, descriptive-correlation in terms of method, and survey-cross-sectional in terms of data collection. The statistical population was business owners in Yazd city, and 188 statistical samples were selected using Cochran's formula. To collect information, a standard questionnaire was used, the reliability of which was confirmed by Cronbach's alpha tests and Macdonald's coefficient, and its validity was confirmed by the Fornell-Larker matrix, and finally, the data was analyzed using structural equation modeling in PLS software. . Also, the fit of the model has been examined and confirmed using various indices. The results of the research showed that religiosity has a positive and significant effect on business ethics and money attitude. Also, monetary attitude has a positive and significant effect on business ethics, and monetary attitude plays a mediating role in the relationship between religiosity and business ethics. According to the results, promoting business ethics among business owners in Yazd requires strengthening religiosity. Also, it is necessary to pay attention to the economic, social and cultural factors affecting the monetary attitude.