Abstract:
از میان عوامل مهم و مؤثر در اقتصاد متعارف، «عقلانیت» از جایگاه ممتازی برخوردار است. اقتصاددانان نظام سرمایهداری «عقلانیت ابزاری» را که متکفّل تأمین مطلوبیت، نفع و لذت شخصی و حداکثرسازی آن است، بهمثابه پیشفرضی جایگزینناپذیر در زیرساخت اقتصاد شناسایی میکنند.اکنون سخن بر سر آن است که آیا عقلانیت ابزاری رایج در اقتصاد نئوکلاسیک، بهعنوان یکی از وجوه عقلانیت، میتواند مأموریت انتظاری خود را به سامان برساند؟ «عقلانیت محدود» هربرت سایمون، رویکرد بهنسبت جدیدی است که به این پرسش، پاسخ منفی داده، خود را در نقش جایگزین مناسب مطرح میکند. آیا این رویکرد تازه، چالشهای عقلانیت در نظام سرمایهداری را به دست فراموشی سپرده است؟ یا اینکه بنیان عقلانیت در تفکر سکولار دچار آسیبهای اساسی است؟ فرضیه نگارنده این است که هر دو رویکرد (عقلانیت کامل و عقلانیت محدود) با بحران در زیرساخت خود مواجه هستند. شناخت دقیق ماهیت عقل و عقلانیت در انسان میتواند نارساییهای موجود در پارادایم پیشگفته را برطرف کند. نکتۀ محوری فرضیه، افزونبر فاجعهآمیز بودن نگاه تکبعدی و با تفسیر خاص به مقوله عقلانیت، این است که عقل و بهتبع آن عقلانیت را نمیتوان بیش از پتانسیل ذاتی آن و دیگر عوامل محدودیتزا، مورد اتکاء قرار داد؛ در این راستا، پنج نوع محدودیت برای نخستینبار و بهعنوان دیدگاهی نوین (دیدگاه «عقلانیت محدود با رویکردی جدید») و با اتکاء به مبانی دینی و عقلانی، در این نوشتار احصا شده است.
Among the important and effective factors in the conventional economy, "rationality" has a privileged position. Although the economists of the capitalist system usually refrain from presenting a discussion in this regard in a direct and responsible manner, they consider "instrumental rationality" which is responsible for providing utility, benefit and personal pleasure and maximizing it, as a fundamental premise and an irreplaceable parameter in the infrastructure..Now the question is whether rationality, a common tool in neoclassical economics, as one of the aspects of rationality, can fulfill its expected mission? Herbert Simon's "bounded rationality" is a relatively new approach that answers this question in the negative and presents itself as a suitable alternative. Has this new approach forgotten the challenges of rationality in the capitalist system? Or is the foundation of rationality in secular thinking seriously damaged? The author's hypothesis is that both approaches (full rationality and limited rationality) face a crisis in their infrastructure. Accurate understanding of the nature of reason and rationality in humans can solve the deficiencies in the aforementioned paradigm. The central point of the hypothesis, in addition to the disastrousness of the one-dimensional view with a specific interpretation of the category of rationality, is that reason and, accordingly, rationality cannot be relied on more than its inherent potential and other limiting factors; In this regard, five types of limitations have been counted for the first time and as a new point of view ("limited rationality with a new approach") and relying on religious and rational foundations, in this article.