Abstract:
تاریخچهای از احوال ملوک شبانکاره و طوایف وابسته به آن حوالی 448 ه.ق. حوزه جغرافیایی آنها ـ طوایف شبانکاره و دوران تسلط سلجوقیان بر ایران قرن پنجم ه.ق دولت شبانکاره.
Machine summary:
باز می گردیم به هنر نقاشی درین عهد و یادآوری میکنیم که نفوذ نری مانوی و بودائی خیلی پیش از عصر مغولان، در دوره سلجوقیان به ایران و بین النهرین رسید، به عقیده بازیل گری آثار نفوذ این دو منبع هنرمشرقی را نه تنها درشاهنامههای نخستین و کتابهای مصور اولیه می توان دید، بلکه در کتابهای عربی نیز که در عصر سلجوقیان، در سرزمین بین النهرین ساخته شده می توان یافت(1).
این تسلط نظامی مهاجمان شرقی همراه با تقدم و اعتلای هنری ایرانیان ، درعصر مغولان نیز ادامه یافت تا اوایل قرن 16 میلادی که آغاز سلطنت صفویان است و همه دوران ایلخانان و تیموریان ار در بر میگیرد بنابراین به جرات می گوییم که سبک نقای مینیاتور دستاورد هنرمندان ایرانی بود که برای کار فرمایان ترک و مغول کار می کردند و حتی حمله چنگیز و هلاکو و تیمور نیز نتوانست وقفهای درنی سیر تمدنی و فرهنگی به وجود بیاورد(2).
بازیل گری صحافی و کتابسازی نخستین اسلامی را نیز تز هنر مصر متاثر می داند و بعنوان شاهد به تصویرهای این کتابها، که همه از نقاشی مصری متاثرند،اشاره میکند: 1 – مقامات حریری شفر متعلق به کتابخانه ملی پاریس(4) و یا نسخههای دیگر همین کتاب در لنینگراد که توسط روسها از مرقد شیخ صفی الدین اردبیلی به روسیه برده شده است(5).
این نسخه ابتدا به سلطانهای مصر تعلق داشته و سپس توسط نادرشاه به آستان قدس رضوی تقدیم گردیده است، ازین نسخه هیچ تصویری در کتاب گری و همکارانش ارائه نشده و فقط معرفی نامهای از آن در دست است(9).