Abstract:
نویسنده در این مقاله کوشیده است تعزیه را به اجمال معرفی کند.از جمله مباحث مقاله موسیقی تعزیه،اساس نسخههای تعزیه و تعزیهگردانان معروف ایران است.همچنین، سیر تاریخی تعزیه در ساوجبلاغ،نظرآباد،طالقان و مشاهیر تعزیه در این مناطق بررسی شده است.بخشهایی از مقاله از نظرتان میگذرد.
Machine summary:
"کلمهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بشیر صابری،متولد 2531، تهران،کارشناس زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه اراک،مدرس دبیرستانهای شهرستان نظرآباد چکیده: نویسنده در این مقاله کوشیده است تعزیه را به اجمال معرفی کند.
)را در اصفهان نمایش میدادند؛ چون شاه عباس اینگونه نمایشها را برای ترویج مذهب و اعمال سیاست خاص خود پسندید، دستور داد واقعهی کربلا را نیز بههمانصورت به نمایش درآورند»(تعزیه و شبیهخوانی در عالم، سالنامهی نور دانش 1،5231 شمسی) ج:برخی از نویسندگان و محققان،این قضیه (یعنی تقلید و اقتباس تعزیه)را به زمان کریم خان زند مربوط میدانند.
» روح اله خالقی موسیقیدان بنام ایران، گوشهها و ردیفها و مقامات موسیقی در ایران را مرهون تعزیه میداند و معتقد است اگر تعزیه نبود شاید ما موسیقی سنتی به این شکل نداشتیم و نیز اعتراف میکند بسیاری از موسیقیدانان معاصر ما شاگرد«تعزیهخوانها»بودند.
(تعزیه در ایران و دو مجلس آن،ص 34) علما و تعزیه: فقها و علمای بزرگ تشیع،که خود در برپایی مجالس روضه و عزاداری نقش محوری را ایفا میکنند،در خصوص شبیهخوانی و برپایی مجالس تعزیه نظریات متفاوتی ارائه دادهاند: 1-آیت الله شیخ محمد حسین نائینی،مرجع تقلید شیعیان جهان در بخشی از فتوای خود که در (به تصویر صفحه مراجعه شود) پنجم ربیع الاول سال(5431، هـ.
ک. کتاب الدعاء الحسنه،حاج شیخ محمد علی نخجوانی) 2-آیت الله حسین نوری همدانی:در موضوع شبیهخوانی در صورتی که دروغ نخوانند و مردان لباس زن نپوشند و از لحاظ غنا و به کار بردن آلات لهو تهییج صورت نگیرد و اجتماع مرد و زن در یک نقطه طوری نباشد که منشا فساد باشد و جریان ائمه(علیه السلام)و کربلا را وهنآور مجسم نکند،اشکالی ندارد."