Abstract:
اصطلاح «جهانی شدن» که در دهههای پایانی قرن بیستم پا به عرصهی گفتمانهایاجتماعی گذاشت و توانست در زمانی کوتاه توجه اندیشمندان جهان را به سوی خودجلب کند، از جمله مفاهیم اجتماعی است که به شدت مناقشه برانگیز است، از این رونظریات و دیدگاههای متفاوتی در رابطه با چیستی و شناخت این پدیده به وجودآمده است و در نتیجه سوالات گوناگونی در زمینهی آثار و پیامدهای آن در ابعادمختلف اجتماعی پیش روی اندیشمندان و محققان قرار گرفته است که از مهمترینپرسشها پرسش از چیستی این پدیده میباشد. این نوشتار در پی آن است تا در دوبخش به برخی از این پرسشها و پاسخها بپردازد.در بخش اول سخن از چیستی این پدیده، با توجه به بیان واژهها و تعاریف ومفاهیمی که میتواند نسبت به شناسایی این پدیده موثر باشد، به میان آمده است.در بخش دوم با توجه به نوع نگرش به چیستی این پدیده به بیان دیدگاهها و نظریاتدر جامعهی خودمان خواهد پرداخت.
Machine summary:
»13 از منظر سیاسی : برخی نیز از دیدگاه سیاسی به تعریفجهانی شدن پرداخته و آن را نوعیهمگرایی سیاسی در غالب لیبرالدموکراسی میدانند و معتقدند که جهانیشدن محیط یگانهای را برای کلیهکشورهای جهان به وجود خواهد آورد کهدر آن پیوندهای بین المللی به حداکثررسیده و واژهی ملی جای خود را به واژهیبین المللی خواهد داد.
بیتردید انسان سرگشته و افسرده وواخورده از فرورفتگی بیش از حد در مادیگری که ارمغان تمدن غربی است، بهدنبال فلسفه و تعریف جدیدی از خود استکه او را از این خلأ به وجود آمده برهاند، لذاتمدن غربی دیگر یارای جهانی شدن راندارد.
42 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران که درواقع پیروزی دین و حاکمیت دین درعرصهی نظام اجتماعی بود همان گونه کهوایت و هم فکران او اذعان میدارند ثابتکرد که نه تنها جهانی شدن دموکراسیغربی به عنوان شکل نهایی حکومتهانیست و نخواهد بود - آن گونه کهفرانسیس فوکویاما، درصدد القای آناست -43 بلکه حتی از نظر اقتصادی همهمان طور که ژاک اوستروی اقتصاد دانفرانسوی میگوید مکتب اقتصادی اسلامشیوهی برتری است که در آینده، جهان بهسمت او خواهد برفت.