Abstract:
علاقه مندی به مطالعه و تحقیق عمومی درباره ادیان به قبل از میلاد بر می گردد و هرودوس شاید نخستین کسی باشد که به این کار اقدام کرد. بعدها، در طی قرون وسطا، عالمان اسلامی به مطالعه و تحقیق درباره عقاید و اعمال پارسیان، یهودیان، مسیحیان و هندوان پرداختند. در قرن دوازدهم نیز برخی از غربیان به مطالعه درباره اسلام اقدام کردند و امکان ترجمه لاتین قرآن را فراهم آوردند. اما برخلاف سابقه تاریخی و طولانی علاقه مندی به ادیان، دین پژوهی رشته ای جدید است. مقصود ما از دین پژوهی در اینجا یک رشته تحصیلی مستقل آکادمیک است که از حدود 40 تا 50 سال پیش در دانشگاه های معتبر دنیا رسمیت یافته است. این رشته که از آن به Religious Studies تعبیر می شود، با رشته الاهیات و علم کلام مرزبندی مشخصی دارد.
Machine summary:
"sserP aecriM ,edailE 6991 ]8591[ noigileR fo erutaN ehT :enaforP dna dercaS truocraH :kroY weN ..
sserP sttesuhcassaM fo ytisrevinU lehciM ,tluacuoF 8891 erutluC dna noigileR :kroY weN .
llessuR ,noehctuCcM 7991 eht gnicneirepxeeR :snoigileR fo ecneicS a dna semaJ mailliWecneirepxE suoigileR fO seiteiraV ytisrevinU aibmuloC :kroY weN ..
sserP ytisrevinU aibmuloC :kroY sennahoJ ,naibaF 3891 eht dna aidnI ,yroehT lainoloC-tsoP :noigileR dna msilatneirO .
sserP ytisrevinU aibmuloC ydneW ,reginoD 8991 tsrif-ytnewT eht rof seidutS suoigileR dna ygoloehT :htiaF fo sdleiF .
sde ,ycarT divaD 2991 evitarapmoC eht ni syassE weN :nosaeR lacitcarP dna noigileR .
sserP ytisrevinU drofxO :kroY weN craM ,nipoG 0002 eht ot ecaeP gnirB naC noigileR woH :ecaeP yloH ,raW yloH .
sserP ogacihC fo ytisrevinU ehT anigeR ,ztrawhcS 7991 عرفی سازی و عرفی شدن بحث های معاصر درباره اعتبار و امکانات نظریه کلاسیک عرفی سازی چندین لایه دارد: نخست آن که این مباحث پرده از نیاز به قرائتی انتقادی از مقولاتی برمی دارد که از همان آغاز در دین پژوهی مورد استفاده بوده است; ضمن آن که آنچه را به لحاظ تحلیلی مفید و به لحاظ تجربی نیز امتحان خود را پس داده، نگه می دارد.
sserP dna ,yendoR ,kratSekniF regoR 0002 نظریه های گزینش عقلانی و گزینش اقتصادی در باب دین جانبداری کردن از رویکردهای گزیشن عقلانی و اقتصادی به دین نه تنها بیانگر آن است که منطق بازار آزاد را می توان برای درک برخی از پدیدهای دینی به کار بست، بلکه از این نیز حاکی است که بینش های اقتصادی می تواند هر پدیده ای را تبیین کند."