Abstract:
هدف: بررسی روند تحول خلاقیت در کودکان چهار تا ده ساله شهر اصفهان هدف این پژوهش بود. روش: 240 کودک (120 پسر و 120 دختر) به صورت تصادفی و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از مهدهای کودک و مدارس ابتدایی دو منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (بخش تصویری فرم A و(B جمع آوری و با روش تحلیل واریانس و مقایسه های زوجی میانگین ها تحلیل شد.
یافته ها: خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کرد (001/0>p) و در این روند دختران و پسران تفاوت معنی داری نداشتند. مؤلفه های سیالی و ابتکار در هر چهار گروه سنی، جایگاه تقریبا ثابتی داشت ولی میانگین نمرات مؤلفه بسط در پسران و دختران با توجه به گروه ها متغیر بود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کند و تغییرپذیری نمرات به مؤلفه بسط اختصاص دارد. یافته ها با رویکردهای نظری مورد بحث قرار گرفته است.
Machine summary:
"مؤلفههای سیالی و ابتکاری در هر چهار گروه سنی،جایگاه تقریبا ثابتی داشت ولی میانگین نمرات مؤلفه بسط در پسران و دختران با توجه بهگروهها متغیر بود.
(1)- creative internal enrichment (2)- creative extemal enrichment (3)- creative self-eveluation (4)- Torrance (5)- Smith (6)- Carlson (7)- Camp (8)- Gardner (9)- Charles (10)- Runco (11)- Guilford (12)- fluency (13)- originality (14)- Shalcross (15)- elaboration سپس تا سطوح فوق لیسانس،دکترا و مرحله حرفهای شدن،از یکسطح آموزشی به سطح دیگر افزایش ناچیزی مییابد.
برای بررسی روند تحول خلاقیت در کودکان،از روشآماری تحلیل واریانس و مقایسههای زوجی تفاوت میانگینها(1)- Torrance Tests of Creative Thinking دول 1-میانگین و واریانس نمرات خلاقیت و مؤلفههای آن در گروههای سنی به تفکیک جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) دول 2-تحلیل واریانس تأثیر گروه،جنسیت و تعامل آنها بر نمرات خلاقیت و مؤلفههای آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) استفاده شد.
همانگونه که در جدول 1 مشاهده میشود،مؤلفههایسیالی و ابتکار در هر چهار گروه سنی جایگاه تقریبا ثابتی داردولی میانگین نمرات مؤلفه بسط در پسران و دختران با توجه بهگروهها متغیر است.
درمؤلفه ابتکار نمودار دختران روند منظمی را نشان داد،ولی درپسران این روند به صورت افزایش از گروه چهارسالهها تاگروه شش سالهها و سپس کاهش در هشت سالگی(بعد ازورود کودکان به مدرسه)بود که حتی با وجود افزایش اندکیدر گروه 10 سالهها،باز هم از حد چهار سالگی کمتر بود.
در مؤلفه بسط نمودار دختران روند منظمی را نشان میدهد،امادر پسران این روند افزایشی است و در هشت سالگی به اوجخود میرسد و با حرکت به سمت 10 سالگی کاهش پیدامیکند."