Abstract:
هدف: آگاهی واج شناختی بخشی از دانش زبانی است و ارتباط مستقیم و معناداری با مهارت سوادآموزی و خواندن و نوشتن دارد. آگاهی واج شناختی شامل سه مولفه آگاهی هجایی، آگاهی از واحدهای درون هجایی (تجانس و قافیه) و آگاهی واجی می شود. نتایج پژوهش روی زبان های گوناگون نشان می دهد که بین آگاهی واج شناختی و دیکته ارتباط وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی این ارتباط در زبان فارسی است.
روش: پژوهش حاضر روی 219 دانش آموز دختر و پسر دوم ابتدایی چهار منطقه شهر کرج انجام شد که به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند. ابتدا از آزمودنی ها به صورت انفرادی آزمون آگاهی واج شناختی به عمل آمد. در مرحله بعد در هر کلاس به صورت گروهی آزمون دیکته گرفته شد. این مطالعه به شیوه مقطعی انجام شده است.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که نمره کل دیکته با نمره کل آزمون آگاهی واج شناختی ارتباط معنا دار دارد. در میان مولفه های تشکیل دهنده آزمون آگاهی واج شناختی، آگاهی هجایی کمترین و آگاهی واجی بیشترین ارتباط را با نمره دیکته داشت.
نتیجه گیری: این پژوهش نشان می دهد که در کودکان فارسی زبان نیز همانند سایر کودکان بین آگاهی واج شناختی و مهارت دیکته ارتباط وجود دارد.
Machine summary:
"نتیجهگیری:این پژوهش نشان میدهد که در کودکان فارسی زبان نیز همانندسایر کودکان بین آگاهی واجشناختی و مهارت دیکته ارتباط وجود دارد.
در زبان فارسی تحقیقات انجام شده در این زمینهمحدود به تحقیقاتی میباشد که در آنها ارتباط آگاهی واجشناختیو خواندن بررسی شده است.
نتایج تحقیقسلیمانی(1379)نشان داده است که در بین مؤلفههای آگاهیواجشناختی،آگاهی هجایی و درون هجایی طی رشد کودک بدونآموزش خواندن،و آگاهی واجی با آموزش خواندن کسبمیشود.
بنابراین ذکر این نکتهضروری است که علاوه بر این که آگاهی واجشناختی منبع مشکل(1)- Senechal (2)- Basque (3)- Leclaire (4)- Kreiner (5)- Perry (6)- Ziegler (7)- Colthearth (8)- Larrivee (9)- Catts (10)- Plaza (11)- Cohen (12)- Wocadlo (13)- Rieger (14)- Gillon خواندن و دیکته شناخته شده است،در تشخیص بالینی اینمشکلات نیز مؤثر است(پلازا و کوهن،2003).
آگاهی هجایی،آگاهی از ساختار هجایی کلمه است(گاسوامی1و برایانت2،1990)که در این آزمون تکلیف تقطیع هجا بررسی میشود.
همان گونه که درجدول 2 نشان داده شده،در آزمون آگاهی واجشناختی،تعدادجدول 1-شاخصهای مرکزی و پراکندگی نمرات آزمون آگاهی واجشناختی و خطاهای دیکته به تفکیک جنسیت (n-219) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2-شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرها برحسب تعداد غلط (n-219) (به تصویر صفحه مراجعه شود)خطاها در زیرآزمون آگاهی واجی با کمینه صفر،بیشینه 46 غلط،میانگین 12/82 و میانه 11 بیشترین تعداد غلط را به خود اختصاصداده است.
با توجه به نتایج این تحقیق،میتوان نتیجه گرفت کهتوانمندی کودک در آزمون آگاهی واجشناختی ارتباط نزدیکیبا توانایی دیکتهای وی دارد.
The interaction between phonological processing,syntactic,syntactic awareness and naming speed in the reading and spelling performance of first-grade children."