Abstract:
الگوهای رهبری سده گذشته،محصول پارادایمهای بالا به پایین و بروکراسی بوده است.این الگوها برای اقتصاد مبتنی بر تولیدات فیزیکی بسیار مناسب است،اما چندان تناسبی با اقتصاد دانشمحور ندارد.علم،پیچیدگی (Complexity Science) پارادایم متفاوتی را برای رهبری پیشنهاد میکند.این پارادایم رهبری را به عنوان پویایی متعامل پیچیده (Complex interactive Dynamic) در نظر میگیرد که از آن نتایج انطباقی ظهور میکند(همانند یادگیری،نوآوری و انطباقپذیری).
این مقاله با بهرهگیری از علم پیچیدگی،چارچوبی فراگیر را برای مطالعه تئوری پیچیدگی رهبری ایجاد میکند؛پارادایمی که بر توانمند سازی ظرفیت انطباقی،خلاقیت و یادگیری سیستمهای انطباقی پیچیده (Complex Adaptive System) در بافت سازمانهای تولیدکنندهء دانش تمرکز دارد.این چارچوب مفهومی شامل سه نقش رهبری بههم تنیده شده است:(رهبری انطباقی،رهبری اداری و رهبری توانمندسازی)که منعکسکننده روابط پویای بین عملکردهای اداری، بوروکراسی سازمان و پویاییهای نوظهور و غیر رسمی سیستمهای انطباقی پیچیده است.
Machine summary:
این مقاله با بهرهگیری از علم پیچیدگی،چارچوبی فراگیر را برای مطالعه تئوری پیچیدگی رهبری ایجاد میکند؛پارادایمی که بر توانمند سازی ظرفیت انطباقی،خلاقیت و یادگیری سیستمهای انطباقی پیچیده (Complex Adaptive System) در بافت سازمانهای تولیدکنندهء دانش تمرکز دارد.
این چارچوب مفهومی شامل سه نقش رهبری بههم تنیده شده است:(رهبری انطباقی،رهبری اداری و رهبری توانمندسازی)که منعکسکننده روابط پویای بین عملکردهای اداری، بوروکراسی سازمان و پویاییهای نوظهور و غیر رسمی سیستمهای انطباقی پیچیده است.
منظور از رهبری انطباقی فعالیتهای یادگیرانه،خلاقانه و انطباقی است که از تعاملات سیستمهای انطباقی پیچیده نشأت میگیرد،زیرا این اعمال سعی در سازگاری با تنشها (همانند محدودیتها و نگرانیها)دارند.
تئوری پیچیدگی رهبری،دیدگاه رهبری را به صورت پویایی متعامل و نوظهور به مباحث رهبری اضافه میکند که به وجود آورنده نتایج انطباقی است که ما آن را رهبری انطباقی مینامیم.
واحد اصلی تحلیل تئوری رهبری، پیچیدگی سیستمهای انطباقی پیچیده است که در سراسر سازمان وجود دارند و در فعالیتهای بوروکراسی تنیده شدهاند و نمیتوانند از آنها جدا شوند.