Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی نگرشهای رایج دانشجویان به بازار کار و تاثیر آن بر انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان صورت گرفت.با مروری بر پژوهشهای پیشین و بررسی نظری مفاهیم بازار کار و انگیزه شغلی،در چارچوب نظری،نگرش به بازار کار به دو دسته نگرش مدرن و سنتی تقسیم شده و براساس آن فرضیه اصلی تحقیق به دنبال تفاوت و همبستگی میان ابن دو نگرش به بازار کار و تاثیر آن بر انگیزه پیشرفت تحصیلی است. این پژوهش از نوع توصیفی-استنباطی و روش آن پیمایش و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان گروه علوم پایه و انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در سال تحصیلی 68-5831 است.به کمک فرمول کوکران 573 نفر به روش نمونهگیری غیر احتمالی سهمیهای متناسب به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند.در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از تکنیک پرسشنامه و تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شده است.برای تحلیل در بخش توصیفی از جدول توزیع فراوانی و توصیف درصدی و در بخش استنباطی از آزمون t استودنت،پیرسون و F بهره گرفته شده است.یافتههای تبیینی بیانگر این است که میان متغیرهای سن،جنس و گروه تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد و میات متغیرهای پایگاه اقتصادی-اجتماعی،نگرش مدرن نسبت به بازار کار و نگرش به بازار کار با انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.نتیجه پژوهش این است که میان نگرش سنتی به بازار کار و انگیزه پیشرفت تحصیلی،همبستگی معکوس در میان نگرش مدرن به بازار کار(کارآفرینی)و انگیزه پیشرفت تحصیلی همبستگی مستقیم وجود دارد.
Machine summary:
"(بررسی نگرش به بازارکار دانشجویان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان)
این پژوهش با هدف شناسایی نگرشهای رایج دانشجویان به بازار کار و تاثیر آن بر انگیزه پیشرفت تحصیلی
چارچوب نظری،نگرش به بازار کار به دو دسته نگرش مدرن و سنتی تقسیم شده و براساس آن فرضیه اصلی
تحقیق به دنبال تفاوت و همبستگی میان ابن دو نگرش به بازار کار و تاثیر آن بر انگیزه پیشرفت تحصیلی است.
این پژوهش از نوع توصیفی-استنباطی و روش آن پیمایش و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان گروه علوم پایه
است که میان متغیرهای سن،جنس و گروه تحصیلی با انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد
نتیجه پژوهش این است که میان نگرش سنتی به بازار کار و
انگیزه پیشرفت تحصیلی،همبستگی معکوس در میان نگرش مدرن به بازار کار(کارآفرینی)و انگیزه پیشرفت
در میان دانشجویان و تاثیر این نگرش بر انگیزه پیشرفت
دانشجویان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان است.
بازار کار و میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان است.
در حال حرکت است و در این حرکت نگرش به بازار کار نیز
کار و انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود
کار و انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود
نظر انگیزه پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد.
انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
نسبت به بازار کار و انگیزه پیشرفت تحصیلی آنها همبستگی
دانشجویان به بازار کار سنتیتر باشد میزان انگیزه پیشرفت
به بازار کار و انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان همبستگی
نگرش سنتی به بازار کار و پایگاه اقتصادی-اجتماعی به
یافتهها بیانگر این هستند هرچه نگرش به بازار کار سنتیتر"