Abstract:
بررسی رابطه میان متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، متغیرهای فردی با پیشرفت ریاضی بر اساس داده های تیمز 2003
پهلوان صادق اعظم,فرزاد ولی اله,نادری عزت اله
تحقیق حاضر به منظور شناسایی متغیرهای پیش بینی کننده پیشرفت ریاضی روی چهار متغیر با استفاده از روش تحلیل مسیر صورت گرفته است. در این پژوهش از داده های به دست آمده از دانش آموزان ایرانی در تیمز 2003 استفاده شده است. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد که متغیر خود پنداره ریاضی دانش آموزان ایرانی بر پیشرفت ریاضی آن ها اثری معنادار و مستقیم و بر نگرش نسبت به ریاضی اثری معکوس و معنادار داشته است. همچنین متغیر وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده بر خود پنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی اثری معنادار و مستقیم را نشان داده است. متغیر نگرش نسبت به ریاضی بر پیشرفت ریاضی اثری مستقیم و معنادار و نیز جنسیت بر نگرش نسبت به ریاضی اثری معنادار و معکوس داشته است. در این پژوهش اثر متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی بر نگرش نسبت به ریاضی و جنسیت بر خود پنداره ریاضی معنادار نبوده است. همچنین به منظور مقایسه نمرات دانش آموزان در متغیرهای مورد مطالعه، از آزمون t گروه های مستقل استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که تفاوت نمرات دانش آموزان دختر و پسر ایرانی در متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، خود پنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی معنادار نیست، در حالی که در متغیر نگرش نسبت به ریاضی میان نمرات این دانش آموزان در سطح 0.05 تفاوت معنادار است.
Machine summary:
یافتهها نشان میدهند که تفاوت نمرات دانشآموزان دختر و پسر ایرانی در متغیرهای وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده، خودپنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی معنادار نیست،در حالی که در متغیر نگرش نسبت به ریاضی میان نمرات این دانشآموزان در سطح 05/0تفاوت معنادار است.
نتایج پژوهش کاتسولیس و (1)- Koutsoulis (2)- Cambell (3)- Marcoulides (4)- Heck (5)- Hyde (6)- Fennema (7)- Odell (8)- Schumacher (9)- Purkey کمبل(2001)نشان میدهد که رابطه میان خودپنداره ریاضی بر نگرشها نسبت به ریاضی معنادار و مثبت و برای دانشآموزان پسر و دختر به ترتیب 33/0 و 31/0 است.
این نتایج نشان میدهد که در مطالعه تیمز 2003،میان دو گروه دانشآموز دختر و پسر ایرانی در زمینهی وضعیت اقتصادی-اجتماعی،خودپنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی،تفاوت میان نمرات آنها مشاهده نمیشود و تنها تفاوت موجود میان این دانشآموزان نگرش نسبت به ریاضی است.
نگرش نسبت به ریاضی یکی دیگر از متغیرهای مدل تحلیل مسیر بود که اثر وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده بر این متغیر معنادار به دست نیامد.
این یافته با نتایج پژوهش سیلینس و موری هاروی(2000)مبنی بر عدم وجود رابطه میان وضعیت اقتصادی-اجتماعی و نگرش نسبت به ریاضی هماهنگ است،ولی نتایج پژوهشهای مارکولیدز و همکاران(2003)،کاتسولیس و کمبل(2001)گزارش مخالف با نتیجه تحقیق حاضر میدهد.
یافته به دست آمده از پژوهش حاضر نشان میدهد که متغیر نگرش نسبت به ریاضی نمیتواند بهعنوان یک متغیر میانجی میان وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده و پیشرفت ریاضی عمل کند.
در بخش مربوط به تفاوتهای جنسیتی در میانگینهای متغیرهای مورد مطالعه، نتایج نشان میدهد که بین میانگین نمرات وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانوادههای دانشآموزان دختر و پسر ایرانی تفاوت معنادار وجود ندارد و میزان تفاوت مشاهده شده (01/0)،از نظر آماری معنادار نیست.